Lakier samochodowy – co powinieneś o nim wiedzieć?

Wybór koloru nadwozia wpływa nie tylko na odczucia estetyczne podczas użytkowania samochodu, lecz także na łatwość jego późniejszej odsprzedaży. Dla jednych kierowców istotne są względy praktyczne i to, aby samochód się szybko nie brudził. Dla innych ważniejsze będzie, by kolor był elegancki i nie rzucał się w oczy. Jednak są to jedynie podstawowe kwestie, które należy wziąć pod uwagę przy wyborze lakieru.

Podczas zakupu nowego pojazdu znaczenie mają także Twoje możliwości finansowe, ponieważ lakiery różnią się ceną. Niektóre otrzymasz od producenta za damo, za inne przyjdzie Ci zapłacić nawet kilka tysięcy złotych. W przypadku samochodów używanych warto też wiedzieć, że lakier, którym pokryte jest ich nadwozie, potrafi powiedzieć wiele o stanie auta i jego historii. Przyjrzyjmy się zatem najważniejszym kwestiom.

Typy lakierów samochodowych

Najpopularniejszy podział lakierów samochodowych opiera się na ich wyglądzie. W ten sposób wyróżniamy cztery rodzaje:

  • niemetaliczne – najczęściej spotykane w podstawowych wersjach pojazdów,
  • metaliczne – charakteryzujące się największym połyskiem uzyskanym dzięki zastosowaniu sproszkowanego aluminium,
  • matowe – popularne w samochodach sportowych, najmniej odporne na uszkodzenia,
  • perłowe – tworzące atrakcyjny efekt optyczny dzięki zastosowaniu pigmentów perłowych.

Lakiery samochodowe rozróżniamy także ze względu na ich skład – istnieją lakiery wodne i akrylowe. Wszystkie muszą spełniać wymogi ochrony środowiska, nie mogą być przede wszystkim toksyczne.

Jak zmierzyć grubość lakieru samochodowego?

Narzędziem, które pomoże Ci zbadać stan lakieru jest elektroniczny miernik. Mimo jego użycia, nie zawsze uda się jednak uzyskać pewność, że oglądany samochód pokryty jest oryginalną powłoką. Taki stan spowodowany jest brakiem jednej normy, która określa fabryczną grubość lakieru. Warto również pamiętać, że wiele aut posiada elementy nadwozia wykonane z plastiku, stali czy aluminium. Za pomocą popularnych i niedrogich mierników nie da się sprawdzić ich lakierniczej powłoki. Z tworzyw sztucznych wykonane mogą być dzisiaj nie tylko zderzaki, lecz także błotniki lub tylne klapy.

Przed rozpoczęciem pomiaru warto przygotować do niego samochód. Najlepsze jest mycie, ewentualnie przetarcie szmatką newralgicznych miejsc. Podczas pomiaru pamiętaj, że prawdziwe wyniki uzyskasz tylko wtedy, gdy w trakcie badania głowica miernika przylegać będzie do nadwozia całą powierzchnią.

Grubość warstwy lakierniczej, jaką spotkasz w autach opuszczających fabrykę, mieści się w przedziale 80–200 mikrometrów. Elementy, na których miernik wskaże ich 200–400 były z pewnością lakierowane powtórnie. Wyniki powyżej 400 oznaczają już, że do naprawy auta użyta została szpachla. Ingerencję lakiernika rozpoznamy także w sytuacji, gdy większość elementów pokryta jest warstwą o grubości 100–120 mikrometrów, a jeden lub dwa mają jej na sobie kilkukrotnie więcej. Jest to znak, że historia auta nie jest bezszkodowa.

Warto mieć też świadomość, że warstwa lakieru jest zwykle grubsza na powierzchniach poziomych (dach, maska), niż na pionowych (drzwi i błotniki).

VIN – co mówi o karoserii?

VIN jest indywidualnym numerem, pozwalającym na identyfikację pojazdu. Można porównać go do numeru PESEL, który przypisany jest tylko do jednej osoby. Nadawany jest on przez producenta w trakcie budowy samochodu, zgodnie ze standardami przyjętymi na świecie od 1981 roku. Dzięki VIN ustalisz na przykład, jakie wyposażenie samochód posiadał podczas wyjazdu z fabryki. Jeśli różni się ono znacznie od tego, które znajduje się w oglądanym przez Ciebie modelu, może oznaczać to, że został on złożony z kilku pojazdów. Warto wiedzieć, że za jego pomocą można także sprawdzić kolor, jaki auto otrzymało podczas produkcji.

Najpopularniejsze kolory samochodów

Z pewnością zauważyłeś, że kolor czarny na jednym samochodzie niekoniecznie odpowiada czarnemu na innym. Różnica wynika z doboru pigmentów, jakie stosują producenci. Niektóre farby inaczej wyglądają w zależności od kąta, z jakiego na nie patrzymy, inne zmieniają się pod wpływem światła, na jakie są wystawione.

Niezależnie od odcieni, najpopularniejszym kolorem aut w Europie jest biały. Niemal 1/3 pojazdów poruszających się po naszym kontynencie jest w takim właśnie kolorze. Za nim plasują się auta czarne (19%) oraz szare (18%).

Wśród klientów zauważalny jest również trend do zamawiania miejskich pojazdów w kolorze białym, natomiast SUV-ów w różnych odcieniach szarości. Zdecydowana większość kolorów to barwy achromatyczne. Wśród barw chromatycznych najpopularniejszym kolorem jest niebieski, na kolejnych miejscach znalazły się czerwony i brązowy.

Kolor auta a składka OC

Przy wyliczaniu składki OC towarzystwa ubezpieczeniowe biorą pod uwagę około 30 czynników, które określają jego finalną cenę. Być może ciężko jest w to uwierzyć, lecz dla niektórych towarzystw kolor samochodu jest jednym z nich. Analizując wypadki, firmy te zauważyły pewną korelację między ilością zdarzeń, a kolorem aut biorących w nich udział. Stwierdzono, że najwięcej stłuczek powodują pojazdy czerwone, najbezpieczniejsze są te w kolorze niebieskim. Mimo uwzględnienia omawianego czynnika w wyliczeniach należy mieć świadomość, że wpływa on na cenę polisy w bardzo niewielkim stopniu, sięgającym maksymalnie kilku procent.

Na koniec pragniemy przypomnieć, abyś nie odkładał momentu, w którym uzupełnisz uszkodzenia pojawiające się na lakierze podczas użytkowania samochodu. Gwarantujemy, że będą się one powiększały w zastraszającym tempie. Niewielkie odpryski usuniesz sam, za pomocą niedrogich preparatów. Głębokie rysy i wgniecenia będą wymagać wizyty u specjalisty. Jeśli uszkodzenie lakieru nastąpiło aż do podkładu, jedynym wyjściem może okazać się malowanie całego elementu.