Klasy opon – charakterystyka grup cenowych

Wśród opon wyróżnia się trzy jakościowe klasy opon: premium, średnią oraz budżetową. Przynależność opony do jednej z nich potrafi nam dużo powiedzieć o jej właściwościach i przeznaczeniu. Przyjrzyjmy się bliżej każdej z klas opon.
Opony podobnie jak wiele innych produktów możemy podzielić na klasy jakościowe. W przypadku opon nie chodzi jednak o jakość wykonania, ale o jakość osiągów, jakie oferuje ogumienie poszczególnych klas. Ta jakość jest ściśle powiązana z ceną opon.
Wyróżniamy trzy segmenty jakościowe (cenowe) opon:
- ekonomiczny (np. Dębica, Barum, Strial),
- średni (np. BF Goodrich, Firestone, Fulda, Uniroyal),
- premium (np. Michelin, Goodyear, Bridgestone).
Konkretny producent jest przypisany zazwyczaj do odpowiedniego segmentu. Jednak w obrębie gamy produktowej jednego koncernu możemy wyróżnić marki z różnych segmentów. I tak np. koncern Continental poza oponami z segmentu premium posiada również markę Uniroyal należącą do segmentu średniego oraz Barum z segmentu budżetowego. Z kolei Goodyear odpowiada także za najtańszą klasę opon – Dębicę oraz Fuldę zaliczaną do segmentu średniego. Poniższa tabela przedstawia podział na segmenty w obrębie najbardziej znanych koncernów.
Koncern | ||||
Segment | Continental | Michelin | Goodyear | Bridgestone |
Premium | Continental | Michelin | Goodyear | Bridgestone |
Średni | Uniroyal | BF Goodrich | Fulda | Firestone |
Budżetowy | Barum | Kleber | Dębica | Dayton |
Opony klasy (segmentu) premium
To najbardziej zaawansowane opony i wizytówka koncernów. To w tych modelach debiutują najnowocześniejsze technologie. Chodzi tu nie tylko o wzór bieżnika, lecz także o składniki i mikroelementy użyte do produkcji gumowej mieszanki. Właśnie opony klasy premium co roku zajmują czołowe miejsca w niezależnych testach ogumienia. Ich przewaga nad oponami niższych segmentów polega na tym, że zapewniają najbardziej zrównoważone właściwości we wszystkich aspektach. A to oznacza, że niezależnie, czy mówimy o hamowaniu na nawierzchni mokrej, czy przyczepności na suchej, opony klasy premium w największym stopniu zaoferują optymalne osiągi.
- Opony klasy premium – dla kogo?
Do samochodów o wyższych mocach (segment premium) i dla kierowców, którzy w pełni wykorzystują możliwości samochodu, a od opon oczekują najlepszych parametrów.
Opony klasy średniej (segmentu średniego)
W oponach klasy średniej pojawiają się rozwiązania, które kilka lat wcześniej debiutowały w segmencie premium. Są to sprawdzone produkty gwarantujące wysoki poziom bezpieczeństwa. Często niektóre modele tego segmentu również zajmują czołowe pozycje w wynikach testów. Najczęściej to właśnie ogumienie klasy średniej zapewnia najlepszy stosunek ceny do jakości.
- Opony klasy średniej – dla kogo?
Opony segmentu średniego przeznaczone są do szerokiej gamy samochodów. Mogą być stosowane zarówno w dużych samochodach marek premium, jak i w typowo miejskich samochodach kompaktowych. Przeznaczone są dla kierowców, którzy szukają bezpiecznych opon o bardzo dobrych osiągach w rozsądnej cenie.
Opony klasy budżetowej
To najtańsze modele opon. Właściwościami ustępują ogumieniu z wyższych segmentów, należy jednak zaznaczyć, że w poszczególnych aspektach (np. przyczepność na śniegu czy hamowanie na suchej nawierzchni) mogą osiągać rezultaty zbliżone do opon klasy premium. Nie będą jednak równie uniwersalne i w pozostałych aspektach wypadną słabej. Potwierdzają to wyniki testów, w których opony tego segmentu zajmują końcowe lokaty. Warto zaznaczyć, że obecnie wiele marek opon segmentu budżetowego należy do renomowanych koncernów (przykłady w tabeli), dlatego oferują sprawdzoną technologię w niskiej cenie. Są zdecydowanie lepszą alternatywą niż dobrej jakości opony używane czy bieżnikowane. Komplet cenionych przez kierowców opon zimowych Dębica Frigo 2 oferujemy już za niecałe 500 zł.
- Opony klasy budżetowej – dla kogo?
Ze względu na parametry opony klasy budżetowej są polecane kierowcom małych samochodów miejskich, którzy w ciągu roku pokonują niewielkie dystanse i najczęściej poruszają się w obrębie aglomeracji miejskiej. W ich przypadku wybór tańszych opon będzie uzasadniony i nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo.
