Wśród opon wyróżnia się trzy jakościowe klasy opon: premium, średnią oraz budżetową. Przynależność opony do jednej z nich potrafi nam dużo powiedzieć o jej właściwościach i przeznaczeniu. Przyjrzyjmy się bliżej każdej z klas opon.

Opony podobnie jak wiele innych produktów możemy podzielić na klasy jakościowe. W przypadku opon nie chodzi jednak o jakość wykonania, ale o jakość osiągów, jakie oferuje ogumienie poszczególnych klas. Ta jakość jest ściśle powiązana z ceną opon.

Wyróżniamy trzy segmenty jakościowe (cenowe) opon:

  • ekonomiczny (np. Dębica, Barum, Strial),
  • średni (np. BF Goodrich, Firestone, Fulda, Uniroyal),
  • premium (np. Michelin, Goodyear, Bridgestone).

Konkretny producent jest przypisany zazwyczaj do odpowiedniego segmentu. Jednak w obrębie gamy produktowej jednego koncernu możemy wyróżnić marki z różnych segmentów. I tak np. koncern Continental poza oponami z segmentu premium posiada również markę Uniroyal należącą do segmentu średniego oraz Barum z segmentu budżetowego. Z kolei Goodyear odpowiada także za najtańszą klasę opon – Dębicę oraz Fuldę zaliczaną do segmentu średniego. Poniższa tabela przedstawia podział na segmenty w obrębie najbardziej znanych koncernów.

Koncern
Segment Continental Michelin Goodyear Bridgestone
Premium Continental Michelin Goodyear Bridgestone
Średni Uniroyal BF Goodrich Fulda Firestone
Budżetowy Barum Kleber Dębica Dayton

Opony klasy (segmentu) premium

To najbardziej zaawansowane opony i wizytówka koncernów. To w tych modelach debiutują najnowocześniejsze technologie. Chodzi tu nie tylko o wzór bieżnika, lecz także o składniki i mikroelementy użyte do produkcji gumowej mieszanki. Właśnie opony klasy premium co roku zajmują czołowe miejsca w niezależnych testach ogumienia. Ich przewaga nad oponami niższych segmentów polega na tym, że zapewniają najbardziej zrównoważone właściwości we wszystkich aspektach. A to oznacza, że niezależnie, czy mówimy o hamowaniu na nawierzchni mokrej, czy przyczepności na suchej, opony klasy premium w największym stopniu zaoferują optymalne osiągi.

  • Opony klasy premium – dla kogo?

Do samochodów o wyższych mocach (segment premium) i dla kierowców, którzy w pełni wykorzystują możliwości samochodu, a od opon oczekują najlepszych parametrów.

Opony klasy średniej (segmentu średniego)

W oponach klasy średniej pojawiają się rozwiązania, które kilka lat wcześniej debiutowały w segmencie premium. Są to sprawdzone produkty gwarantujące wysoki poziom bezpieczeństwa. Często niektóre modele tego segmentu również zajmują czołowe pozycje w wynikach testów. Najczęściej to właśnie ogumienie klasy średniej zapewnia najlepszy stosunek ceny do jakości.

  • Opony klasy średniej – dla kogo?

Opony segmentu średniego przeznaczone są do szerokiej gamy samochodów. Mogą być stosowane zarówno w dużych samochodach marek premium, jak i w typowo miejskich samochodach kompaktowych. Przeznaczone są dla kierowców, którzy szukają bezpiecznych opon o bardzo dobrych osiągach w rozsądnej cenie.

Opony klasy budżetowej

To najtańsze modele opon. Właściwościami ustępują ogumieniu z wyższych segmentów, należy jednak zaznaczyć, że w poszczególnych aspektach (np. przyczepność na śniegu czy hamowanie na suchej nawierzchni) mogą osiągać rezultaty zbliżone do opon klasy premium. Nie będą jednak równie uniwersalne i w pozostałych aspektach wypadną słabej. Potwierdzają to wyniki testów, w których opony tego segmentu zajmują końcowe lokaty. Warto zaznaczyć, że obecnie wiele marek opon segmentu budżetowego należy do renomowanych koncernów (przykłady w tabeli), dlatego oferują sprawdzoną technologię w niskiej cenie. Są zdecydowanie lepszą alternatywą niż dobrej jakości opony używane czy bieżnikowane. Komplet cenionych przez kierowców opon zimowych Dębica Frigo 2 oferujemy już za niecałe 500 zł.

  • Opony klasy budżetowej – dla kogo?

Ze względu na parametry opony klasy budżetowej są polecane kierowcom małych samochodów miejskich, którzy w ciągu roku pokonują niewielkie dystanse i najczęściej poruszają się w obrębie aglomeracji miejskiej. W ich przypadku wybór tańszych opon będzie uzasadniony i nie wpłynie negatywnie na bezpieczeństwo.