Coraz więcej kierowców decyduje się na zakup i sprowadzenie samochodu z kierownicą po prawej stronie. Tak zwane „angliki” jeszcze do niedawna nie były w pełni akceptowane przez polskie prawo. Jednak od 2015 roku zgodnie z regułami ruchu drogowego można poruszać się nimi po naszych jezdniach. Wymaga to jedynie kilku zmian, aby przystosować je z ruchu lewostronnego do prawostronnego.

Z tekstu dowiesz się:

  • w jaki sposób należy dostosować auto z kraju o ruchu lewostronnym do polskich wymogów,
  • jak zarejestrować „anglika” w urzędzie,
  • jakie opłaty będziesz musiał ponieść w trakcie rejestracji auta.

Zakup samochodu z Wysp jest znacznie tańszy niż kupno tego samego modelu w Polsce. Wynika to z zaostrzonych reguł w Wielkiej Brytanii, ograniczających poruszanie się nieco starszymi już pojazdami po tamtejszych miastach. Te same auta w Polsce spełniają jednak wszelkie wymagane normy, chociaż dostosowanie ich do ruchu drogowego wymaga kilku zmian w aucie.

Kierownica po prawej stronie jest w Polsce legalna

Nie musisz przekładać kierownicy na lewą stronę w „angliku”, aby legalnie użytkować go w Polsce – samochody z kierownicą po prawej stronie mogą bez przeszkód jeździć po krajowych drogach. Jesteś jednak zobowiązany wymienić reflektory, aby świeciły z odpowiednim natężeniem dla wymaganego w ruchu prawostronnym. Niektóre nowoczesne auta posiadają opcję dostosowania reflektorów do świecenia w ruchu lewostronnym i prawostronnym, jednak jest to wciąż rzadkość, w ogóle niespotykana w starszych modelach aut.

Ważne jest również, aby podczas zmiany reflektorów w warsztacie poprosić o zainstalowanie tylnego światła przeciwmgłowego po lewej stronie pojazdu. Warto także zmienić przelicznik z mil na kilometry w komputerze pokładowym. Obowiązkiem kierowcy jest też oddanie samochodu na kompletny przegląd techniczny oraz wykupienie polisy OC na sprowadzony samochód.

Od rozporządzenia dotyczącego użytkowania samochodów dostosowanych do ruchu lewostronnego w Polsce wyróżniamy jednak wyjątki. Auta legalne na rodzimych drogach muszą być sprowadzane z państw członkowskich Unii Europejskiej. Dlatego nielegalne są pojazdy z kierownicą po prawej stronie importowane z Nowej Zelandii, Australii czy Japonii. Prawo wymaga również, aby zakupiony samochód:

  • zaliczał się do kategorii M1,
  • był w stanie rozwinąć prędkość większą niż 40 km/h,
  • posiadał cztery koła,
  • miał miejsca dla maksymalnie 8 pasażerów oraz kierowcy.

Rejestracja auta przystosowanego do ruchu lewostronnego

Kiedy już dokonasz wymaganych modyfikacji w samochodzie, odbędziesz przegląd techniczny i wykupisz OC, możesz udać się do Wydziału Komunikacji, aby zarejestrować auto. Proces rejestracji wygląda tak samo jak przy rejestracji każdego innego samochodu.

Do urzędu musisz zabrać:

  • dowód tożsamości,
  • dowód własności pojazdu,
  • kartę pojazdu,
  • wniosek o rejestrację,
  • zaświadczenie o pozytywnym przeprowadzeniu badania technicznego pojazdu,
  • zaświadczenie potwierdzające zapłatę akcyzy oraz wszystkie dokumenty zagraniczne przetłumaczone na język polski, wykonane przez tłumacza przysięgłego.

Obowiązkowe opłaty przy rejestracji samochodu z kierownicą po prawej stronie

Poza ceną samego auta i kosztami przetransportowania go do kraju wraz z opłaceniem odpowiedniej akcyzy musisz także przygotować się na inne wydatki. Obowiązkowe zmiany techniczne w warsztacie to koszt od 1000 do 2000 złotych. Przegląd techniczny to niecałe 200 zł, zaś za proces rejestracji w urzędzie zapłacisz niecałe 300 zł.

Po tych wszystkich formalnościach Twoje auto może legalnie jeździć po polskich drogach. Aby Twój „anglik” nie stanowił zagrożenia dla innych uczestników ruchu, dowiedz się, jakie są podstawowe zasady odpowiedniej jazdy na drodze – w tym na czym polega bezpieczne wyprzedzanie rowerzysty.