Po zakupie samochodu chcesz, aby służył Ci jak najdłużej bez żadnych awarii. Niestety, części samochodowe w trakcie użytkowania zużywają się. Dotyczy to również sprzęgła, choć proces jego zużycia jest powolny, postępuje z każdym uruchomieniem silnika. Często jest trudny do zaobserwowania przez kierowcę, dlatego warto znać objawy zużycia sprzęgła lub też sygnały świadczące o jego awarii.

Z tekstu dowiesz się:

  • jak rozpoznać objawy zużytego sprzęgła,
  • jak dbać o sprzęgło, by wydłużyć jego żywotność,
  • kiedy należy wymienić sprzęgło.

Nie zawsze problemy ze sprzęgłem świadczą o tym, że jego wymiana jest konieczna. Czasami powodem może być np. zapowietrzenie hydraulicznego układu sterowania sprzęgłem. Niezależnie jednak od przyczyny sprzęgło jest na tyle istotną częścią samochodu, że w razie jakichkolwiek problemów nie powinieneś zwlekać z jego kontrolą i naprawą. Co może Cię zaniepokoić?

Zużyte sprzęgło – objawy

W przypadku problemów ze sprzęgłem objawy zużycia nie są jednoznaczne.Twoje wątpliwości z pewnością powinny wzbudzić:

  • problemy z wrzuceniem biegu,
  • twardniejący pedał sprzęgła,
  • brak przyspieszenia auta mimo wrzuconego biegu i zwiększających się obrotów silnika,
  • szarpanie pojazdu podczas ruszania,
  • ruszenie dopiero w momencie, gdy niemal całe sprzęgło zostało odpuszczone.

Kiedy należy wymienić sprzęgło?

Stan zużycia sprzęgła zależy od tego, w jaki sposób było użytkowane. Duży wpływ na to ma ją warunki eksploatacji, technika jazdy i umiejętności kierowcy. Dlatego też żywotność sprzęgła mieści się w przedziale od kilkudziesięciu do ponad 200 tysięcy km przebiegu auta. Tak szeroki przedział oznacza również, że dzięki odpowiednim nawykom i dbałości o sprzęgło możesz przedłużyć moment jego obowiązkowej wymiany.

Zobacz także: Sprzęgło – jak jeździć, żeby go nie niszczyć?

Jak zadbać o sprzęgło?

Sprzęgło może popsuć się wcześnie, jeśli nie będziesz o nie dbał w odpowiedni sposób. Na tę część samochodu z pewnością negatywnie wpływa przeładowanie auta (duże przyczepy, ciężkie ładunki) i jego duża eksploatacja (ostre ruszanie i gwałtowne hamowanie).

Nie powinieneś także trzymać w trakcie jazdy nogi na pedale sprzęgła, ruszać na zbyt wysokim biegu czy też jeździć na tzw. półsprzęgle – zbyt długim załączeniu sprzęgła w czasie ruszania oraz zmiany biegów. Sprzęgło nie powinno również pracować przy dużej prędkości obrotowej silnika.

Wymiana sprzęgła

Jeśli nie zmienisz nawyków w trakcie jazdy i będziesz nadmiernie eksploatował sprzęgło, bardzo szybko może Cię czekać jego wymiana, co nie jest ani prostym, ani tanim zabiegiem. Sprzęgło składa się bowiem z kilku elementów:

  • tarczy,
  • łożyska,
  • docisku.

Niekiedy tylko jedna część wymaga wymiany, jednak zalecane jest wymienienie jednorazowo całego zestawu części, którego koszt może wynieść nawet kilkaset złotych. Może się bowiem okazać, że w wyniku pozornej oszczędności i wymiany tylko jednego z elementów składowych za jakiś czas będzie trzeba wymienić kolejny, bo dojdzie do dalszej eksploatacji i nowych awarii.

Wymiana pojedynczych części nie opłaca się również ze względu na cenę robocizny przy wymianie sprzęgła, która bywa wysoka. Aby dostać się do sprzęgła, trzeba bowiem zdemontować skrzynię biegów, co jest bardzo czasochłonnym procesem.

Sprawne sprzęgło to podstawa Twojego bezpieczeństwa w trasie. Dobre nawyki w trakcie jazdy pomogą Ci przedłużyć trwałość tej części samochodu. Jednak gdy tylko zauważysz niepokojące oznaki, nie zwlekaj i udaj się na przegląd w serwisie samochodowym Norauto.