Układ wentylacji i klimatyzacji samochodu jest często zaniedbywany przez kierowców, ponieważ nie ma bezpośredniego wpływu na eksploatację pojazdu. Czy zdawałeś sobie sprawę z tego, jak niezwykle istotny jest ten element dla kondycji psychofizycznej kierowcy? Przez to ma niebagatelne znaczenie dla bezpieczeństwa jazdy.

Zaniedbana klimatyzacja może skutkować poważnymi konsekwencjami. Ciepłe i wilgotne środowisko układu klimatyzacji to idealne miejsce do rozwoju grzybów i bakterii. Te wraz z powietrzem dostają się do wnętrza samochodu i powodują infekcje dróg oddechowych lub groźne reakcje uczuleniowe. Do tego dochodzi przykry zapach w kabinie oraz nieustannie parujące szyby. Brak możliwości skutecznego schłodzenia bądź ogrzania wnętrza wydaje się przy tym najmniejszym problemem. U podstaw wszystkich tych problemów leży zaniedbany układ klimatyzacji oraz wentylacji.

Filtr kabinowy – dlaczego warto pamiętać i co ile wymieniać?

Jedną z przyczyn wielu problemów z układem wentylacji w samochodzie może być filtr kabinowy. Oczyszcza on powietrze, które dostaje się do wnętrza samochodu, z czasem jednak sam ulega zabrudzeniu, a po zimie bywa zawilgocony. Niewymieniany przez dłuższy czas przestaje spełniać swoją funkcję i staje się siedliskiem pleśni oraz roztoczy. Filtr kabinowy warto więc wymieniać raz do roku, w szczególności po zimie.

Tutaj przeczytasz o tym, jak często czyścić wtryskiwacze w samochodzie.

Dezynfekcja (odgrzybianie) klimatyzacji – na czym polega?

Jeżeli po uruchomieniu klimatyzacji w samochodzie odnotujemy wzmożoną wilgotność powietrza oraz charakterystyczny zapach pleśni lub stęchlizny, to ostateczny sygnał, że czas na dezynfekcję (bądź tzw. odgrzybianie) klimatyzacji.

Zabieg ten polega na wprowadzeniu środka dezynfekującego do przewodów wentylacyjnych auta. W Norauto przeprowadzamy dezynfekcję układu klimatyzacji z wykorzystaniem profesjonalnych preparatów marki Henkel. Taka metoda skutecznie odświeża wnętrze pojazdu, usuwa grzyby i bakterie oraz zapewnia bezpieczną dla zdrowia eksploatację klimatyzacji.

Diagnostyka klimatyzacji – kiedy i jak często?

Jeżeli zauważymy, że klimatyzacja w naszym samochodzie nie działa wydajnie – nie jest w stanie ogrzać bądź odpowiednio słchodzić wnętrza do zadanej temperatury lub trwa to dłużej, niż powinno – to najprawdopodobniej oznacza ubytki w tzw. czynniku roboczym. Jego ilość określa producent samochodu, ale w czasie eksploatacji czynnik ulega stopniowemu zużyciu – to proces naturalny, następujący głównie z powodu drobnych nieszczelności w układzie klimatyzacji. Ubytek wynosi od około 10 do 15 proc. w ciągu roku.

Należy pamiętać, że właściwa ilość czynnika chłodzącego wpływa na skuteczność klimatyzacji i zapobiega uszkodzeniom całego układu (czynnik jest także nośnikiem oleju smarującego sprężarkę). Kontrola i wymiana lub uzupełnienie czynnika powinny się odbywać co dwa lata. Poza regularnym napełnieniem, sprawdzeniem szczelności i dezynfekcją układu klimatyzacji ważna jest jego kontrola pod kątem ogólnej sprawności.

Jeżeli chcesz dbać o zdrowy klimat w samochodzie i sprawność klimatyzacji, przynajmniej raz w roku powinieneś sprawdzić ten układ.

Dowiedz się także, jak często trzeba robić przegląd samochodu.