Zakup nowego akumulatora może sprawiać trudność mniej zaawansowanym użytkownikom samochodów. Wystarczy jednak poznać kilka podstawowych parametrów, aby tę czynność uprościć. Dowiedz się, co musisz wiedzieć, by odpowiednio wybrać i kupić akumulator żelowy.

Postęp technologiczny widoczny na przestrzeni lat dotyczy także części i akcesoriów samochodowych, w tym akumulatorów. Kiedyś stosowano akumulatory obsługowe wyposażone w korki umożliwiające uzupełnienie poziomu elektrolitu. Dziś mamy do wyboru baterie niemal bezobsługowe, które zamiast tradycyjnego elektrolitu składają się z połączeniu kwasu zmieszanego z krzemionką w formie żelu.

Rodzaje akumulatorów samochodowych

Z akumulatorów dostępnych na rynku możemy wyróżnić 3 podstawowe grupy różniące się budową oraz typem zastosowanego elektrolitu.

  • Akumulator standardowy lub akumulator obsługowy – ten typ akumulatora został opracowany ponad 50 lat temu. Jest oparty na tradycyjnej technologii z tzw. płynnym elektrolitem na bazie kwasu i ołowiu. W celach akumulatora umieszczono elektrolit, który podczas eksploatacji ma tendencję do odparowywania. Wydziela się wówczas tlen i wodór, co z czasem prowadzi do pogorszenia działania akumulatora. Element wymaga więc stałego kontrolowania poziomu elektrolitu i w przypadku jego obniżenia – uzupełnienia wodą destylowaną.
  • Akumulator AGM – akumulator bezobsługowy wykorzystywany w samochodach z napędem hybrydowym oraz w pojazdach komunikacji publicznej np. autobusach. W tym typie akumulatora elektrolit jest unieruchomiony przez matę z mikrowłókien szklanych lub włókna polimerowego, umieszczoną pomiędzy elektrodami, dzięki czemu akumulator okazuje się odporny na wielokrotne cykle rozładowywania i doładowywania. Ta unikatowa cecha sprawia, że akumulatory AGM są używane w nowoczesnych autach z systemem start-stop, w których często występuje cykliczne ładowanie oraz rozładowanie. Wadą tych akumulatorów jest podatność na przegrzanie, stąd też zwykle umieszcza się je z daleka od silnika – zazwyczaj w bagażniku lub pod tylną kanapą.
  • Akumulatory żelowe – początkowo ten typ akumulatora był stosowany np. w przyczepach kempingowych, aby zapewnić źródło energii do zasilania urządzeń pokładowych. Dziś akumulatory żelowe nowej generacji z dodatkiem kwasu krzemowego do elektrolit używa się również w samochodach osobowych. Akumulator żelowy ma zastosowanie w autach, w których jest wymagane zapewnienie długotrwałego zasilania, ale także pojazdach wyposażonych w systemy Start&Stop lub z napędem hybrydowym i systemem odzyskiwania energii podczas hamowania.

Przewaga akumulatorów żelowych

Nowoczesne baterie żelowe mają kilka niepodważalnych zalet. Po pierwsze ich pojemność jest zdecydowanie większa. Udało się to osiągnąć dzięki technologii produkcji pozwalającej na skondensowanie większej ilości energii w akumulatorze o tych samych wymiarach. Po drugie akumulatory żelowe są znacznie odporniejsze na wstrząsy, uderzenia oraz niskie temperatury. Pokonują więc podstawową przeszkodę, na jaką natykają się kierowcy w okresie zimowym. W niskich temperaturach – poniżej 0 stopni Celsjusza – starsze typy akumulatorów tracą nawet 20 proc. swojej sprawności, co prowadzi do problemów z rozruchem zimnego silnika. Baterie żelowe skutecznie temu zapobiegają.

Na co zwrócić uwagę podczas wyboru akumulatora?

Wybierając akumulator do samochodu, należy się kierować kilkoma podstawowymi parametrami, które są określone w książce obsługi pojazdu.

  • pojemność, podawana w Ah (amperogodzinach) – ten parametr opisuje zdolność magazynowania energii,
  • prąd rozruchowy, podawany w A (amperach) – ten parametr określa maksymalne natężenie prądu, jakie akumulator jest w stanie wygenerować podczas rozruchu,
  • biegunowość – parametr wskazuje umiejscowienie bieguna plusowego i minusowego.

Jeżeli znamy powyższe parametry, wybór odpowiedniego akumulatora to już tylko formalność. Bardzo ważne, aby trzymać się wytycznych producenta i nie eksperymentować z rodzajem akumulatora – szczególnie z wartością określającą prąd rozruchu. Zbyt duży prąd rozruchu uszkodzi instalację elektryczną, natomiast zbyt mały może się okazać za słaby, żeby uruchomić silnik. Nie warto też wybierać akumulatora o za dużej pojemności, ponieważ alternator samochodu nie będzie w stanie go doładować. Stałe niedoładowanie akumulatora prowadzi do spadku jego sprawności. Należy też pamiętać o tym, aby akumulator miał taki sam kształt, rozmiar oraz układ biegunów, jak ten wymieniany. W innym przypadku jego podłączenie okaże się niemożliwe.