Lato to okres, kiedy poszczególne części samochodu są najbardziej eksploatowane. Wysokie temperatury, rozgrzany asfalt i ciągle pracująca klimatyzacja mogą negatywnie wpłynąć na poszczególne części auta, a co za tym idzie – doprowadzić do kosztownych napraw. Najczęstszą i jednocześnie najbardziej niebezpieczną usterką jest awaria silnika. Co zrobić, aby do niej nie doszło i jak reagować na sygnały, jakie daje wówczas auto? Podpowiadamy.

Z tekstu dowiesz się:

  • w jaki sposób zapobiec awarii silnika,
  • jak prawidłowo dbać o silnik samochodu.

Jeśli organ ludzkiego ciała zaczyna chorować, daje o sobie znać nieprzyjemnymi objawami. W przypadku pojedynczych części samochodu wygląda to podobnie. Gdy w Twoim aucie coś się psuje, odpowiednio wcześnie możesz zaobserwować konkretne sygnały. Sprawdź, jak rozpoznawać informacje świadczące o awarii silnika w Twoim aucie.

1.     Kontrolka silnika

Pierwszym i najważniejszym objawem, świadczącym o możliwej awarii silnika jest świecąca się na desce rozdzielczej kontrolka od silnika. Żółta kontrolka silnika powinna zawsze zwiększyć Twoją czujność. Nie zawsze musi ona oznaczać awarię układu, niekiedy jest to chwilowy, drobny błąd silnika, taki jak np. za niskie napięcie w instalacji elektrycznej po zapaleniu silnika i rozgrzewaniu się do drogi.

Wskazówka:

Jeśli podczas jazdy zauważysz, że świecący się symbol silnika, warto się zatrzymać, ostudzić silnik, po czym ruszyć w dalszą drogę. Jeśli kontrolka silnika dalej będzie się świecić, musisz pojechać do serwisu samochodowego, aby sprawdzić, co jest tego przyczyną.

2.     Nadmierne zużycie oleju silnikowego

Kolejnym sygnałem, który może Cię zaniepokoić, jest pobieranie zbyt dużej ilości oleju silnikowego. W tej sytuacji nie powinieneś jednak od razu wpadać w panikę, ponieważ różne modele aut z wymagającymi silnikami naturalnie będą pobierać więcej oleju do poprawnej pracy układu. Może się jednak zdarzyć, że zwiększenie zużycia paliwa jest jednym z objawów uszkodzonego czujnika temperatury. Do tego dochodzą takie sygnały jak trudności w uruchomieniu ciepłego silnika czy też nierówna praca bądź jego gaśnięcie. Przy uszkodzeniu czujnika temperatury dane dotyczące temperatury płynu chłodniczego są zaburzone, przez co silnik jest nadmiernie przeciążony, a jego osiągi spadają.

Wskazówka:

Gdy zauważysz znacznie wyższe zużycie oleju lub gdy w ciągu krótkiego odstępu czasu znów będziesz musiał go dolać, warto znaleźć przyczynę tego stanu. Uszkodzenie czujnika temperatury czy też wyciek oleju z silnika są niebezpieczne zarówno dla samochodu, jak i dla kierowcy oraz pasażerów, ponieważ może to obciążyć silnik lub nawet wywołać pożar auta. Zanim jednak wybierzesz się do mechanika, aby skonsultować ten problem, zastanów się, czy nie zmieniłeś stylu jazdy na taki, który wpływa na większe pobieranie oleju.

3.     Szlam pod korkiem wlewu oleju

Innym problemem związanym z olejem silnikowym, wynikającym głównie ze zbierającej się w zbiorniku wilgoci, jest gęsty szlam znajdujący się pod korkiem wlewu oleju. Kiedy jednak podczas dolewania oleju zauważysz jasny, brunatny osad w całym pojemniku i pod korkiem, może to oznaczać przepalenie uszczelki pod głowicą czy pęknięcie głowicy, a także dostanie się do zbiornika płynu chłodzącego.

Wskazówka:

W takiej sytuacji powinieneś niezwłocznie udać się do serwisu w celu naprawy tych elementów. Jeśli osad zbiera się jedynie pod korkiem, warto po prostu wymienić olej na nowy.

4.     Falujące obroty

Następny niebezpieczny objaw zepsucia silnika to jego falowanie podczas uruchamiania samochodu. Przejawia się ono szybką zmianą wskazówki obrotów silnika – od maksymalnych w natychmiastowym spadku do minimalnych i z powrotem.

Wskazówka:

W tej sytuacji warto sprawdzić stan przewodów podciśnieniowych, które mogą być nieszczelne i wpuszczać do silnika powietrze albo zabrudzone i należy je w odpowiedni sposób oczyścić. Przy okazji możesz również sprawdzić stan świec zapłonowych oraz przewodów wysokiego napięcia.

5.     Awaria silnika – wyciek oleju

Ostatnim, najłatwiejszym do zaobserwowania symptomem nieprawidłowej pracy silnika, są wycieki oleju na ziemię mniej więcej na wysokości silnika, czyli z przodu auta. Taki wyciek jest ciemny oraz intensywnie nieprzyjemnie pachnie. Jego przyczyną może być:

  • skorodowana miska olejowa,
  • zużyta uszczelka lub korek,
  • zużyta uszczelka nad głowicą,
  • zużyte uszczelniacze wału korbowego bądź wałka rozrządu.

Wskazówka:

W takim musisz natychmiast udać się do mechanika w celu identyfikacji podłoża problemu i jego naprawie.

 

Jak dbać o silnik?

Silnik jako jeden z najważniejszych elementów samochodu wymaga odpowiedniej troski. O czym warto pamiętać? Między innymi o regularnej wymianie oleju silnikowego, ekonomicznej i rozsądnej jeździe, a także regularnych wizytach w serwisie samochodowym. Wszystko to pozwoli zminimalizować ryzyko awarii silnika.

Dowiedz się więcej na temat tego, jak dbać o silnik.