Każdy, kto podejmuje decyzję o zakupie samochodu używanego wie, że powinien dokładnie wcześniej sprawdzić jego stan techniczny. Jeśli test wypadnie pozytywnie, zazwyczaj następuje decyzja o nabyciu auta. Zanim jednak zaczniecie używać go na co dzień lub wybierzecie się nim w dalszą podróż, powinniście na początku udać się do mechanika. W jakim celu? Niestety nawet najbardziej zadbane i „pewne” auta po jakimś czasie wymagają wymiany choćby płynów eksploatacyjnych. Dodatkowo, nie znając przyzwyczajeń poprzedniego właściciela możecie być o krok od poważniejszej awarii, która może słono kosztować, więc lepiej jest zapobiegać niż w późniejszym czasie ponieść o wiele większe wydatki. Zerknijcie, na co powinniście zwrócić szczególną uwagę.

Płyny eksploatacyjne:

Bezsprzecznie na pierwszym miejscu znajdują się płyny. I nie chodzi tu o „dolewkę”, lecz o całkowitą ich wymianę, ponieważ po latach tracą swoje właściwości i może to skończyć się nawet wymianą całego silnika. Na początek olej silnikowy, który ma za zadanie zmniejszyć tarcie ruchomych elementów serca naszego pojazdu. Służy też do zachowania idealnej temperatury pracy. Tuż za nim znajduje się płyn chłodniczy, który chroni przed przegrzaniem oraz zabezpiecza układ przed odkładaniem się osadów. Co ciekawe, mimo iż cena zakupu tego preparatu jest niewielka, to wymienia go mały procent kierowców, dlatego koniecznie powinniście pomyśleć o jego wymianie i tym samym polepszeniu warunków pracy silnika waszego nowego nabytku. Trzeci na liście jest płyn hamulcowy, którego zużycie lub niewystarczająca ilość przekłada się na skuteczność hamulców. Co więcej, pominięcie jego wymiany może skutkować też korozją całego układu i szybszym zużyciem klocków, tarczy czy bębnów.

Filtry:

Drożny filtr oleju to podstawa! Jest on odpowiedzialny za wyłapywanie wszelkich nieczystości po spalonym paliwie, pyłu z powietrza, a nawet cząstek metali. Zapchanie go spowoduje, że olej nie będzie oczyszczany, tylko pod wpływem ciśnienia pchany do silnika, co może skutkować unieruchomieniem pojazdu, a cena naprawy będzie wysoka. Nieczystości przedostające się do układu paliwowego to kolejne źródło wydatków. Spadek mocy, nierówna praca silnika to najczęstsze objawy, które mogą świadczyć, że konieczna jest wymiana filtra paliwowego. „Płuca samochodu” czyli filtr powietrza także powinien być wymieniony zaraz po zakupie. Zatkany dostarcza do silnika mniej powietrza powodując większe spalanie lub utratę mocy, a w momencie, gdy przepuszcza pył lub piasek to droga do uszkodzenia powierzchni cylindrów lub tłoków jest już bardzo krótka, a naprawa niestety kosztowna. Ostatnim na liście jest filtr kabinowy nazywany także przeciwpyłkowym. To on stoi na straży czystego powietrza w naszym samochodzie i dba, żeby szyby podczas deszczu nie były zaparowane. Warto wybrać modele wyposażone w aktywny węgiel. Niestety często zdarza się tak, że propozycja wymiany przez mechanika traktowana jest jako zbędny wydatek, a tu chodzi przecież o nasze zdrowie!

Klimatyzacja:

Klimatyzacja znacząco podwyższa komfort jazdy, lecz jej utrzymanie jest stosunkowo drogie, więc nie ma co liczyć, że poprzedni właściciel przed sprzedażą odpowiednio się nią zaopiekował. Bywały też takie przypadki, że drogi czynnik handlarze zastępowali… gazem LPG. Jeśli więc chcecie być pewni, że zimą szyby nie będą parowały, a latem będziecie podróżować w przyjemnym chłodzie bez obaw o reakcje alergiczne, to powinniście gruntownie zdezynfekować układ i uzupełnić czynnik chłodzący. Warto także sprawdzić szczelność przewodów i działanie kompresora, zanim w cieplejsze dni niesprawna klimatyzacja da się wam szczególnie we znaki.

Napęd rozrządu:

Znaczenie napędu rozrządu jest potężne! To on odpowiada za napędzanie wału i rozrządu, koordynuje ruch tłoków i zaworów oraz sprawia, że paliwo trafia do cylindra i uchodzi w formie spalin. Dlatego zawsze, kiedy kupujecie używany samochód, musicie wymienić rozrząd. Nawet pomimo zapewnień poprzedniego właściciela, o niedawnej jego wymianie. W takiej sytuacji ważna jest zasada ograniczonego zaufania i tańsza opcja zapobiegania, niż bardzo kosztownej naprawy w razie awarii. Tylko w takim przypadku będziecie mieć 100% pewność, że samochód was nie zawiedzie. Warto pamiętać, żeby przy zakupie części nie zapomnieć też o rolkach, pompie wody, a w skrajnych przypadkach, nawet śrubach, gdyż te często potrafią być jednorazowe.

Pozostałe rzeczy dotyczą bardziej problemów codziennego użytkowania i są zależne w głównej mierze od wieku oraz stopnia danego egzemplarza. Należą do nich elementy zawieszenia, które odpowiedzialne są o właściwe resorowanie lub świece zapłonowe dbające o poprawny rozruch silnika i harmonijną pracę. Do tego dochodzą żarówki czy stan kloszy reflektorów. Lista może być jeszcze dłuższa i wynika ona oczywiście z zaawansowania technicznego konstrukcji, dlatego też przed zakupem warto sprawdzić też ceny części eksploatacyjnych, żeby widząc rachunek od mechanika nie popaść w czarną rozpacz.