Śruby do felg aluminiowych – jak dobrać?

Śruby do felg aluminiowych – jak dobrać?

Przy zakupie nowych felg na Norauto odpowiednie śruby do nich dobierane są automatycznie. To duże ułatwienie, ponieważ dobór śrub do felg aluminiowych może przysporzyć pewnych trudności. Często śruby są sprzedawane oddzielenie i wymagają starannego doboru. Można również zdecydować się na specjalne śruby zabezpieczające koła przed kradzieżą. O czym należy pamiętać, dopasowując śruby do felg aluminiowych?

Kierowcy często decydują się na wymianę felg w samochodzie. Najczęściej taka wymiana jest podyktowana względami estetycznymi. Nic dziwnego – odpowiednio dobrane felgi aluminiowe potrafią znacząco poprawić wygląd samochodu. Montaż nowych felg w samochodzie pociąga jednak za sobą konieczność dopasowania odpowiednich śrub je mocujących.

Felgi aluminiowe sprzedaje się najczęściej bez tzw. zestawu montażowego, a więc kompletu śrub do ich mocowania. Śruby mocujące do felg aluminiowych muszą być dopasowane zarówno do otworu w feldze, jak również do otworów montażowych w pieśćcie koła.

Należy nadmienić, że na Norauto.pl nasze narzędzie doboru felg automatycznie wybiera również odpowiedni zestaw montażowy, co zwalnia z konieczności poszukiwania odpowiednich śrub do koła, a felgi sprzedajemy zawsze z odpowiednim zestawem montażowym. Pomimo tego chcieliśmy pokrótce przybliżyć problematykę związaną z ich kupnem.

Śruby montażowe do felg aluminiowych możemy określić kilkoma parametrami:

  • podsadzenie śruby, czyli kształt jej łebka od spodu,
  • średnica i skok gwintu,
  • długość.

Jak dobrać śruby do felg aluminiowych?

  1. Dobór podsadzenia śruby do felg aluminiowych zależy od gniazda w feldze, a więc otworu, w który wprowadzamy śrubę. Wyróżniamy gniazda stożkowe oraz kuliste. Śruba musi mieć takie samo podsadzenie, jak felga, w innym wypadku może dojść do poważnych uszkodzeń.
  2. Średnica i skok gwintu są natomiast ściśle powiązane z otworami w piaście koła samochodu i wyrażane w formacie skok x średnica np. M12 x 1,5. Aby sprawdzić te parametry dla naszego samochodu, powinniśmy wykonać dokładny pomiar starej śruby lub skorzystać z narzędzia, które poda nam te wartości, ponieważ stanowią one wielkość charakterystyczną dla konkretnego modelu samochodu.
  3. Trzeci istotny parametr to długość gwintu śruby do felg aluminiowych. Zależna jest nie tylko od felgi, lecz także od gniazda w piaście. Jeżeli śruba będzie zbyt krótka, to istnieje duże ryzyko wyrwania jej z gniazda. Z kolei zbyt długa śruba może wystawać z drugiej strony piasty i być narażona na korozję. Zardzewiałej śruby czasem nie da się odkręcić.

O czym należy pamiętać w kontekście śrub do felg aluminiowych?

Warto zaznaczyć, że przy wymianie felg zajdzie najprawdopodobniej konieczność wymiany śrub właśnie ze względu na długość gwintu. Najlepiej sprawdzić to na podstawie ilości obrotów, jakie wykona śruba przy wkręcaniu. W przypadku nowych felg powinna być identyczna, jak dla oryginalnych.

Dodatkowym elementem, który można zakupić są tzw. śruby zabezpieczające do felg aluminiowych. Najczęściej posiadają one specjalne łby, które uniemożliwiają odkręcenie śruby bez odpowiedniego klucza. Tego typu śruby zabezpieczające do felg aluminiowych nie są oferowane wraz z felgami i wymagają odpowiedniego doboru.