Jak wielokrotnie podkreślaliśmy w naszych poradnikach, opony to jeden z najważniejszych elementów wpływających na komfort oraz bezpieczeństwo jazdy. Z tego względu ich dobór powinien być starannie przemyślany i bardzo precyzyjny. W kwestii opon możemy dobrać markę i model, ale również w pewnym zakresie manipulować rozmiarem. Jak wybrać ten odpowiedni?

Każdy samochód opuszcza fabrykę na ściśle określonych oponach, które zapewniają mu odpowiednie właściwości jezdne. Producent zazwyczaj pozwala jednak montować w samochodzie opony o rozmiarze odbiegającym od oryginalnego, przy czym szczegółowo określa zbiór tych dozwolonych rozmiarów. To tzw. rozmiary homologowane.

Opony w rozmiarach homologowanych dają nam pewność, że właściwości jezdne poruszającego się na nich samochodu nie ulegną zmianie. Inaczej mówiąc – to rozmiary bezpieczne.

Gdzie szukać homologowanych rozmiarów opon?

Producenci umieszczają informację o dopuszczalnych rozmiarach opon w kilku miejscach – w zależności od marki samochodu. Najczęściej znajdziemy ją na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa lub na wewnętrznej części słupka drzwi kierowcy. Jeżeli nie ma ich w tych punktach, z pewnością będą w instrukcji obsługi pojazdu.

Który z rozmiarów homologowanych wybrać?

Homologowane rozmiary opon zazwyczaj obejmują rozmiar większy i mniejszy w porównaniu z oryginalnym rozmiarem. Jeżeli nasz samochód opuścił fabrykę na 16-calowych felgach, to zapewne producent dopuszcza montaż felg w również rozmiarach 15 i 17 cali. Należy pamiętać, że zmiana rozmiaru felgi pociąga za sobą także zmianę rozmiaru opony pod względem jej szerokości i wysokości profilu.

Im mniejsza felga, tym węższa opona i wyższy jej profil. Wyższy profil zapewni lepszy komfort jazdy, a węższa opona – lepszą przyczepność na zaśnieżonych nawierzchniach oraz mniejsze opory toczenia, a więc zazwyczaj lepszą efektywność paliwową. Nieznacznie pogorszą się jednak właściwości jezdne samochodu – opona o wyższym profilu będzie bardziej „podwijać się” w dynamicznie pokonywanych zakrętach. Wydłuży się też droga hamowania.

Montaż felg i opon w większym rozmiarze – w naszym przypadku 17 cali – przełoży się natomiast na mniejszy komfort (mniej gumy między felgą a nawierzchnią), ale poprawią się właściwości jezdne auta oraz skróci droga hamowania w porównaniu z oponami o mniejszym z homologowanych rozmiarów.

Z powyższych powodów opony o mniejszym rozmiarze można rozważać np. na okres zimowy. Kierowca z pewnością doceni wyższy profil opony, lepiej chroniący felgę przed uszkodzeniem,          oraz przyczepność na śniegu. Z kolei osoby, które chcą w pełni wykorzystać możliwości samochodu, mogą wybrać opony (felgi) w większym rozmiarze.

Dobór niehomologowanego rozmiaru opon

Teoretycznie istnieje możliwość zastosowania w samochodzie opon o rozmiarze niehomologowanym przez producenta. Najważniejsze w tym przypadku okazuje się zachowanie odpowiedniej wartości obwodu koła. Nie jest ona podawana przez producentów opon i trzeba ją obliczyć na podstawie specjalnego wzoru. Niezachowanie tej wartości będzie skutkować przekłamaniami we wskazaniach prędkościomierza. Mogą się pojawić zaburzenia w pracy systemów opartych na ABS, które czerpią informację z czujników prędkości obrotowej kół.

Należy pamiętać, że tylko dobór homologowanych rozmiarów opon zapewnia bezpieczeństwo. W razie wątpliwości pomocy udzielą nasi specjaliści w serwisach samochodowych lub na stronie internetowej za pośrednictwem wygodnego chatu.