Akumulator to jeden z podstawowych elementów samochodu. Niezależnie, czy mówimy o starszych czy o najnowszych (hybrydowych) modelach aut, nie obejdą się one bez akumulatora. Prędzej czy później zawsze jednak przyjdzie czas na jego wymianę i konieczność wyboru odpowiedniego.

Wraz z rozwojem motoryzacji rośnie zapotrzebowanie samochodu na prąd. Rozbudowane systemy multimedialne czy liczne komfortowe dodatki pochłaniają coraz więcej energii elektrycznej, a ta jest magazynowana w akumulatorze. Ponadto samochody są coraz bardziej od niego zależne, szczególnie te wyposażone w system start–stop, gdzie akumulator stanowi centralny element układu elektrycznego samochodu. Jednocześnie akumulator, jak każda inna bateria, ulega zużyciu. Przecięte raz na 2–4 lata będziemy musieli wymienić go na nowy, a wtedy pojawia się problem z dobraniem odpowiedniego.

Akumulator samochodowy ma kilka cech, według których należy go dopasować do samochodu.

  1. Pojemność.Wyrażona w amperogodzinach (Ah), określa zdolność akumulatora do magazynowania energii elektrycznej. Pojemność powinna być dobrana w odniesieniu do pojemności silnika oraz ilości odbiorników prądu w samochodzie. Warto zauważyć, że nie należy się decydować po prostu na akumulator o największej pojemności – jak sugerowałaby logika. Jeżeli jego pojemność nie zostanie dopasowana do pojemności silnika, akumulator będzie nieustannie niedoładowywany i jego sprawność spadnie. Odpowiednia pojemność akumulatora jest podana w instrukcji obsługi pojazdu.
  1. Prąd rozruchowy.Określa krótkotrwały, jednorazowy wydatek energetyczny, jaki może wygenerować akumulator. W tym wypadku warto wybierać akumulator o jak największej wartości prądu rozruchowego. Nie będzie to miało żadnych skutków ubocznych, a zapewni większą pewność rozruchu zimą.
  1. Kształt akumulatora.Przy doborze akumulatora powinniśmy zwrócić uwagę na jego kształt, różniący się w zależności od samochodu. W tym wypadku chodzi również o sposób mocowania baterii w komorze silnika. Niektóre akumulatory przykręca się obejmą, a inne są mocowane za pomocą tzw. stopki. Z tego względu także rozmiary akumulatora muszą odpowiadać wytycznym producenta samochodu podanym w instrukcji obsługi.
  1. Rodzaj biegunów/klem. Muszą być dopasowane do instalacji elektrycznej samochodu. Ich kształt jest w pewien sposób ustandaryzowany, jednak np. okrągłe klemy mają już dwa rozmiary.Warto też zwrócić uwagę na tzw. biegunowość akumulatora, czyli po której stronie znajduje się biegun dodatni, a po której –ujemny. Nowy akumulator musi mieć taki sam układ biegunów, jak ten wymieniany.

W razie problemów i wątpliwości przy doborze akumulatora pomocą służą nasi eksperci w serwisach oraz doradcy, z którymi można się skontaktować za pośrednictwem strony internetowej przez wygodny chat lub telefonicznie.