Silniki benzynowe i wysokoprężne stają się coraz bardziej ekonomiczne, ale jednocześnie coraz bardziej wrażliwe na niewłaściwe użytkowanie. Dlatego w szczególności kierowcy nowych samochodów powinni wiedzieć, co robić, a czego unikać w codziennej eksploatacji auta, aby wydłużyć życie jednostki napędowej.

Już od kilkunastu lat w jednostkach napędowych możemy zaobserwować tendencję do downsizingu, czyli zmniejszania ich pojemności przy zwiększaniu osiągów. Dzisiaj silniki o pojemności 1 litra dysponują mocą, jaką jeszcze kilkanaście lat temu oferowały jednostki 2-litrowe. Rośnie stopień skomplikowania konstrukcji, coraz częściej pojawiają się jedna, dwie lub nawet trzy turbosprężarki. W teorii według producentów nie stanowi to problemu, w praktyce okazuje się, że współczesne silniki są mniej trwałe i bardziej awaryjne niż dawne, prostsze konstrukcje, a jednocześnie bardziej podatne na niewłaściwe warunki użytkowania. Z tego powodu powinno się przestrzegać kilku podstawowych zasad eksploatacji, które pozwolą wydłużyć życie jednostki napędowej.

Regularnie wymieniaj olej              

Obecnie producenci coraz bardziej wydłużają dystanse, jakie możemy pokonać bez wymianu oleju. O ile powinniśmy się stosować do ich zaleceń, o tyle musimy mieć również na uwadze, że przy intensywnej eksploatacji samochodu, częstej jeździe autostradowej i na wysokich obrotach interwały wymiany oleju mogą być nawet o połowę krótsze niż te zalecane. Warto też pamiętać o regularnym uzupełnianiu oleju. Każdy silnik w mniejszym lub większym stopniu w trakcie jazdy zużywa olej. W naszych serwisach samochodowych oferujemy bezpłatne uzupełnienie oleju, jeżeli ubytek nie przekracza 0,5 litra.

Unikaj intensywnej eksploatacji zimnego silnika

Silniki – niezależnie, czy wysokoprężne, czy benzynowe – lubią jazdę na długich dystancjach i pracę w ustalonej temperaturze. Najbardziej wrażliwe na niewłaściwe użytkowanie i wysokie obroty są zaraz po uruchomieniu, zanim osiągną temperaturę roboczą. Wtedy też znacząco rośnie średnie zużycie paliwa oraz poszczególnych elementów. Ponadto częste uruchamianie zimnego silnika nie służy jego trwałości. Z tego powodu warto rozważyć, czy korzystanie z samochodu np. w celu dojazdu do pobliskiego sklepu będzie faktycznie konieczne.

Unikaj jazdy na zbyt niskich obrotach

Współczesne silniki są przystosowane do jazdy na bardzo niskich obrotach. Tylko wtedy mogą zapewnić zużycie paliwa deklarowane przez producenta. Kierowca również ma wrażenie, że silnik przy 1100–1200 obr./min mniej się męczy. Warto jednak pamiętać, że jazda na najniższych możliwych obrotach nie jest „zdrowa” dla silnika. Niskie obroty to znaczące przeciążenie silnika i należy ich unikać.

Uważaj, co lejesz do baku

Nowoczesne silniki szczególnie z bezpośrednim wtryskiem paliwa są szczególnie wrażliwe na benzynę/olej napędowy złej jakości. Warto tankować na dużych sieciowych stacjach, nawet jeżeli oznacza to nieco wyższe koszty paliwa. Z pewnością dzięki temu zaoszczędzimy więcej na kosztach naprawy silnika.

Regularnie serwisuj silnik

Na pewno lepiej zapobiegać niż leczyć, a w przypadku silnika zapobieganie polega na regularnych przeglądach. Na przegląd składają się proste i rutynowe czynności, mogą one jednak ujawnić potencjalne problemy z jednostką, które niezauważone przyczynią się do jej poważnego uszkodzenia. Nie powinniśmy również ignorować żadnych obcych dźwięków dochodzących z komory silnika.

W Norauto oferujemy kompleksową naprawę wszystkich elementów silnika najczęściej zużywających się podczas eksploatacji samochodu.