Układ hamulcowy ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Dlatego tak samo, jak o pozostałe elementy eksploatacyjne w samochodzie, również o układ hamulcowy musimy odpowiednio zadbać. Co robić, by zyskać pewność, że hamulce naszego samochodu oferują optymalne właściwości?

Tarcze, klocki, bębny czy szczęki to elementy układu hamulcowego, ulegające zużyciu w trakcie eksploatacji pojazdu. Tempo ich zużycia zależy od konstrukcji konkretnego pojazdu oraz stylu jazdy kierowcy. Dlatego w tym przypadku – podobnie jak w przypadku oleju silnikowego – odgórne zalecenia producentów co do częstotliwości wymiany poszczególnych elementów rzadko znajdują odzwierciedlenie w rzeczywistości. To sprawia, że układ hamulcowy należy kontrolować regularnie podczas każdego przeglądu oraz wtedy, gdy cokolwiek budzi nasz niepokój (nietypowe odgłosy lub mniejsza siła hamowania). Które elementy najczęściej powodują problemy i na czym polega dbanie o układ hamulcowy?

Wymiana klocków i tarcz

Klocki i tarcze to części najszybciej ulegające zużyciu. Tarcze cechują się nieco większą wytrzymałością i wymieniamy je rzadziej niż klocki. O zużyciu klocków hamulcowych oraz konieczności ich wymiany coraz częściej informują odpowiednie kontrolki w samochodzie. Jeżeli auto nie jest w nie wyposażone, należy zachować czujność, a pierwsze nietypowe odgłosy przy hamowaniu powinny być dla nas sygnałem, że klocki hamulcowe kwalifikują się do wymiany. Pamiętajmy, nie należy z tym zwlekać, ponieważ zużyty klocek może uszkodzić powierzchnię tarczy i narazić nas na większe wydatki. Tymczasem wymiana klocków to rutynowa czynność, którą przeprowadzi każdy serwis.

Wymiana płynu hamulcowego

Funkcją płynu hamulcowego jest przekazywanie siły nacisku z pedału hamulca na okładziny hamulcowe (klocki, szczęki). Płyn działa w obiegu zamkniętym, z biegiem czasu jednak z powodu właściwości higroskopijnych chłonie wilgoć i traci swoje parametry. Staje się bardziej podatny na wysokie temperatury, a skuteczność hamowania, jaką zapewnia, znacząco spada.

W przypadku wyjątkowego zaniedbania płyn hamulcowy może doprowadzić nawet do całkowitej utraty funkcji hamowania przy przegrzaniu układu hamulcowego. Z tego powodu przy okazji każdego przeglądu samochodu należy również kontrolować stan płynu hamulcowego, jego wymiana zaś powinna się odbywać co roku lub częściej – w zależności od stylu jazdy.

Kontrola płynu hamulcowego polega na pomiarze za pomocą specjalnego miernika temperatury wrzenia. Zbyt niska oznacza konieczność wymiany. Doradcy Norauto pomogą dobrać właściwy płyn hamulcowy zależny od konstrukcji samochodu – w tym od dodatkowych układów, takich jak ABS lub ESP.

Diagnostyka i konserwacja układu hamulcowego

W układzie hamulcowym gromadzą się zanieczyszczenia z drogi oraz pył ze ścieranych klocków hamulcowych. Prowadzą one do pogorszenia skuteczności hamulców, a także mogą powodować piszczenie klocków w trakcie hamowania. Dlatego zaleca się wykonanie w serwisie przynajmniej dwa razy w roku podstawowych czynności kontrolnych związanych z oceną sprawności układu hamulcowego. Należą do nich:

  • pomiar grubości okładzin i tarcz hamulcowych,
  • pomiar bicia bocznego tarcz,
  • kontrola stanu przewodów hamulcowych pod kątem zużycia i ewentualnych wycieków płynu hamulcowego,
  • badanie jakości płynu hamulcowego,
  • czyszczenie zacisków.

Wymiana przewodów hamulcowych, zacisków, cylinderków

W zależności od stanu technicznego hamulców stwierdzonego podczas diagnostyki serwisy Norauto oferują wymianę lub naprawę poszczególnych elementów układu hamulcowego, takich jak przewody, zaciski hamulcowe, cylinderki, które w takim samym stopniu wpływają na skuteczność hamowania.

Dbanie o układ hamulcowy i jego konserwacja wcale nie muszą być uciążliwe. Norauto oferuje pełną gamę usług związanych z diagnostyką i serwisem układu hamulcowego. Dzięki nowoczesnemu sprzętowi diagnostycznemu serwisanci Norauto szybko i precyzyjne wykryją usterki, właściwe je usuną oraz przygotują hamulce do ciężkiej pracy.