Jak dbać o filtry cząstek stałych DPF/FAP

Jak dbać o filtry cząstek stałych DPF/FAP

W odpowiedzi na restrykcyjne normy w zakresie emisji spalin producenci samochodów wprowadzają coraz bardziej zaawansowane systemy ich oczyszczania. W samochodach z silnikiem diesla instalowane są filtry cząstek stałych DPF/FAP.

W trakcie eksploatacji samochodu po pewnym czasie może dojść do zapchania filtra. Konieczne jest wówczas oczyszczanie filtra przez dopalenie nagromadzonych w nim cząstek stałych. Wspomniany proces może zajść jednak tylko w odpowiednich warunkach. Niezbędne jest więc zapewnienie właściwej prędkości obrotowej silnika przez określony czas, co najłatwiej osiągnąć na długich dystansach np. na autostradzie. Problem pojawia się, gdy jeździmy głównie na krótkich odcinkach po mieście, gdyż nie ma możliwości dopalenia nagromadzonych w filtrze zanieczyszczeń.Wtedy najlepiej udać się do serwisu w celu oczyszczenia filtra cząstek stałych lub jego wymiany.

Żywotność filtra można jednak wydłużyć, pamiętając o kilku ważnych zasadach. Po pierwsze, gdy głównie poruszamy się po mieście, należy co jakiś czas wyjechać na trasę by umożliwić dopalenie zanieczyszczeń. Po drugie, kierowcy powinni stosować właściwy olej silnikowy zgodnie z zaleceniami producenta oraz regularnie go wymieniać. Należy wybierać oleje niskopopiołowe, które przeznaczone są do silników Diesla z filtrami DPF. Po trzecie, trzeba dbać o sprawność układu paliwowego i tankować dobrej jakości paliwo. Kierowcy powinni również uważnie obserwować kontrolki na desce rozdzielczej i w przypadku podejrzenia usterki filtra udać się do serwisu w celu diagnozy.

Jeśli okaże się, że filtr jest niesprawny należy go wyczyścić lub wymienić na nowy. Nie należy filtra wycinać, gdyż jest to niezgodne z prawem, stanowi zagrożenie dla środowiska naturalnego, a także dla silnika, w szczególności dla turbosprężarki.