Częstotliwość wymiany oleju silnikowego jest kwestią dyskusyjną. Jedni twierdzą, że taki zabieg należy wykonywać co 25 tys. km, inni – przynajmniej raz do roku. Jak często to robić, aby zagwarantować silnikowi najlepsze warunki pracy?

Obecnie producenci samochodów niebezpiecznie wydłużają przebiegi, jakie może pokonać silnik bez wymiany oleju. Chcą tym samym sprawić wrażenie, że auto jest bezobsługowe i bezproblemowe w eksploatacji. Prędzej czy później olej silnikowy jednak zawsze będzie trzeba wymienić. Zdecydowanie lepiej w tym przypadku zdecydować się na wersję „wcześniej” niż „później”. Dlaczego?

Olej silnikowy spełnia 5 podstawowych funkcji:

  • zmniejsza tarcie i zużycie elementów silnika,
  • chłodzi poruszające się części,
  • uszczelnia ruchome elementy,
  • utrzymuje silnik w czystości (właściwości detergencyjne i dyspersyjne),
  • zapobiega wewnętrznej korozji.

Zobacz także: Olej silnikowy w praktyce – infografika.

Wraz z pokonanym przez samochód dystansem i kolejnymi godzinami pracy silnika olej – nawet ten najwyższej jakości – zużywa się, traci swoje właściwości, a tym samym zdolność do skutecznego realizowania ww. funkcji. Z tego powodu olej silnikowy należy regularnie wymieniać, a interwał tych wymian określony w liczbie przejechanych kilometrów lub czasie powinien być rygorystycznie przestrzegany.

W przypadku wymiany oleju nie istnieją odgórnie narzucone, ujednolicone wytyczne dla wszystkich kierowców. Zależą one od producenta samochodu i to one powinny być dla nas wiążące. Obecnie coraz większa liczba nowych samochodów w komputerze pokładowym ma zapisaną informację o żywotności oleju lub dystansie, jaki pozostał do jego wymiany. Informacje na temat częstotliwości wymiany oleju znajdziemy na pewno również w instrukcji obsługi samochodu.

Wymiana oleju – lepiej częściej niż rzadziej

Z pewnością oleju nie powinniśmy wymieniać rzadziej, niż zaleca to producent. Warto zauważyć, że wymiana oleju to rutynowa i niedroga czynność, która w serwisie FeuVert trwa około 45 min. Lepiej zatem nie ryzykować szybszego zużycia i uszkodzenia silnika przez zaniedbanie tej czynności.

Należy jednak zaznaczyć, że okres między wymianami oleju w dużej mierze będzie zależeć od intensywności, z jaką użytkujemy samochód, oraz warunków pracy silnika. Jeżeli lubimy sportową jazdę lub często pokonujemy krótkie dystanse w mieście lub na terenach górzystych – jednostka napędowa poddawana jest większym obciążeniom. W takich warunkach olej szybciej straci swoje właściwości – gęstość oraz lepkość. Warto sprawdzić w książce obsługi samochodu, jakie interwały przewidziano w wypadku eksploatacji w trudnych warunkach. Zwykle jest to skrócenie czasu między wymianami o połowę.

Brudny olej – czy wymieniać?

Zmiana koloru oleju na ciemniejszy nie oznacza, że kwalifikuje się on do wymiany. Czernienie tego płynu jest procesem naturalnym, wpływa na nie specyficzne środowisko, w którym pracuje, m.in. wysoka temperatura. Pamiętaj jednak, że wraz z wymianą oleju należy wymienić także jego filtr.

Inna kwestia to ubytek oleju i konieczność jego uzupełniania. Silniki zawsze zużywają pewną ilość oleju, niektóre pochłaniają nawet litr na 1000 km. Z tego względu ważna jest regularna kontrola poziomu tego płynu. Można ją wykonać w serwisach samochodowych Norauto. W przypadku ubytku do 0,5 litra bezpłatnie uzupełnimy go olejem z beczki.