Samochody stają się coraz bardziej zaawansowane, nadal jednak są niezwykle wrażliwe na zaniedbania ze strony kierowców. Mimo że producenci aut wprowadzają coraz więcej systemów, które mają przypominać kierowcy o konieczności wymiany oleju, klocków hamulcowych czy kontroli ciśnienia powietrza w oponach, to nadal wiele awarii jest spowodowanych rażącymi zaniedbaniami.

Należy pamiętać, że bezawaryjne samochody nie istnieją, każdy prędzej czy później ulegnie awarii, ale to od kierowców zależy, jak poważna będzie to awaria i po jakim czasie wystąpi. Sprawdźmy zatem co i kiedy należy wymieniać w samochodzie, aby utrzymać go w dobrej kondycji jak najdłużej.

Olej silnikowy i filtr oleju

Olej silnikowy to jeden z najbardziej newralgicznych płynów eksploatacyjnych w samochodzie, jednocześnie taki, którego częstotliwość wymiany budzi wśród kierowców wiele wątpliwości. Olej smaruje ruchome elementy silnika, chroni je przed przedwczesnym zużyciem, a także chłodzi.

  • Jak często trzeba wymieniać olej?

Olej silnikowy należy wymieniać i trzeba to robić częściej niż rzadziej. Co oznacza częściej? W przypadku każdego samochodu producent dokładnie określa przebieg, co jaki należy wymieniać olej. Najczęściej jest to 20–30 tys. km lub raz do roku, chociaż obecnie panuje tendencja do stosowania olejów typu „long life” i wydłużania przebiegów pomiędzy wymianami nawet do 50 tys. km.

Tak czy inaczej, te wartości powinniśmy traktować jedynie orientacyjnie, a faktyczny interwał wymiany oleju zależy przede wszystkim od warunków eksploatacji samochodu. Jeżeli dużo podróżujemy z wyższymi prędkościami i lubimy wysokie obroty, żywotność oleju będzie krótsza, a jego wymiana może się okazać konieczna już po 10 tys. km.

  • Jak często trzeba kontrolować poziom oleju?

Równie istotna jest kontrola poziomu oleju (silnik również go zużywa) i uzupełnianie niedoborów. Warto skorzystać z usług naszych serwisów – fachowcy skontrolują stan oleju, a w razie jego ubytku do pół litra bezpłatnie go uzupełnią.

Na tym jednak nie koniec. Należy zaznaczyć, że w trakcie eksploatacji samochodu zanieczyszczeniu ulega nie tylko olej, lecz także cały układ smarowania. Dlatego przed każdą wymianą oleju zalecane jest jego płukanie. Dotyczy to w szczególności samochodów z silnikami Diesla, zwłaszcza wyposażonych w turbosprężarki, z powodu zanieczyszczeń powstających podczas spalania oleju napędowego. Płukania układu olejowego wymagają również samochody z wydłużonymi okresami między przeglądami, eksploatowane we wspomnianym trybie „long life”. Norauto należy do nielicznych serwisów oferujących usługę płukania układu olejowego.

Układ hamulcowy: tarcze, klocki, płyn

Układ hamulcowy to jeden z najważniejszych elementów odpowiadający za bezpieczeństwo jazdy, dlatego jego regularna kontrola i serwis są niezwykle istotne. Podobnie jak w przypadku oleju średni przebieg, po jakim powinniśmy wymieniać klocki, należy traktować jedynie orientacyjnie. W zależności od rodzaju materiału, z którego są wykonane okładziny klocków, a także stylu jazdy, masy samochodu czy mocy silnika żywotność klocków będzie różna. W ekstremalnych przypadkach może sięgać jedynie 6 tys. km.

Zaleca się wykonanie przynajmniej dwa razy do roku podstawowych czynności kontrolnych w serwisie związanych z oceną sprawności układu hamulcowego. Należą do nich:

  • pomiar grubości okładzin i tarcz hamulcowych,
  • pomiar bicia bocznego tarcz,
  • kontrola stanu przewodów hamulcowych pod kątem zużycia i ewentualnych wycieków płynu hamulcowego,
  • badanie jakości płynu hamulcowego (jego temperatury wrzenia),
  • czyszczenie zacisków.

Filtry: paliwa, powietrza, kabinowy

Wymiana filtrów pomaga zapobiegać poważnym awariom oraz – w przypadku filtra kabinowgo – zapewnia komfort podróży.

Filtr paliwa oczyszcza paliwo z zanieczyszczeń, które mogą być groźne dla silnika, przede wszystkim w przypadku silników Diesla. Filtr paliwa montowany w silniku (tzw. filtr przewodowy) cechuje się długą trwałością, a jego wymiana w zależności od producenta jest konieczna co 15–50 tys. km.

Filtr powietrza zabezpiecza silnik przed zanieczyszczeniami, które mogłyby się dostawać do niego wraz z powietrzem. Aby lepiej zobrazować, jak dużą pracę ma do wykonania filtr powierza w samochodzie, wystarczy wspomnieć, że silnik o pojemności jednego litra pracujący na 7 tys. obr./min w ciągu 1 min zasysa prawie 2,5 tys. litrów powietrza. W tym powietrzu znajduje się kurz, którego drobinki są niezwykle niebezpieczne dla ruchomych elementów silnika. Filtr powietrza należy wymieniać co 15–20 tys. km, a w międzyczasie warto skontrolować jego stan.

Filtr kabinowy oczyszcza natomiast powietrze, którym oddychają kierowca i pasażerowie. Jego wymiana jest zalecana przynajmniej raz do roku lub co 15 tys. km. Zaniedbany filtr kabinowy może sprzyjać rozwojowi alergii, parowaniu szyb i pojawieniu się nieprzyjemnego zapachu w kabinie.

Płyn chłodniczy

Zadaniem płynu w układzie chłodzenia jest utrzymywanie właściwej temperatury silnika oraz zabezpieczenie układu przed korozją. Płyn z czasem traci swoje właściwości (np. antykorozyjne czy odporność na zamarzanie), w związku z czym należy go regularnie kontrolować i w razie potrzeby wymienić. Jeśli nie chcemy doprowadzić do poważnej awarii, płyn chłodniczy powinien być wymieniany co 2–5 lat, ale co najmniej raz w miesiącu należy dokonywać kontroli jego poziomu.

Regularne przeglądy to podstawa

Serwisy Norauto oferują przeglądy w trzech wariantach, różniących się zakresem czynności. Dobranie odpowiedniego wariantu uzależnione jest od przebiegu, stanu, wieku pojazdu, a także od indywidualnych preferencji klienta. Ciekawą propozycją cenową są pakiety przeglądów zawierające olej wraz z filtrem oleju. Klienci odwiedzający serwisy Norauto mogą zadecydować sami o wyborze odpowiedniego rodzaju przeglądu lub skorzystać z pomocy doradcy, który pomoże zastosować optymalne rozwiązanie.