Homologacja opon, czyli o oponach pierwszego montażu

Homologacja opon, czyli o oponach pierwszego montażu

Coraz częściej w oryginalnym wyposażeniu nowych samochodów z salonu znajdują się opony homologowane (określane są też symbolem OE, czyli Original Equipment). Dotyczy to głównie aut sportowych i z segmentu premium, ale niekiedy również  samochodów miejskich i kompaktowych popularnych marek. Czym charakteryzują się opony homologowane i dlaczego warto w nie zainwestować?

Wprowadzenie na rynek opon homologowanych jest efektem ścisłej współpracy między producentami samochodów i ogumienia. Odpowiadają na potrzeby najbardziej wymagających kierowców, którzy oczekują jak najwyższego komfortu podróżowania.

Co to są opony homologowane i jak je rozpoznać?

Opony homologowane są dostarczane przez producenta wraz z fabrycznie nowym samochodem. Mają na celu jak najpełniejsze wykorzystanie potencjału auta, poprawienie jego osiągów i generowanie jak największej przyjemności z jazdy. Pod względem parametrów takich jak kształt bieżnika (często unikalny) i skład mieszanki są dopasowane do konkretnego modelu auta – jego możliwości i ewentualnych słabości. Dlatego większość z nich nie powinna być zakładana w innych modelach samochodów niż te, w których zostały zamontowane fabrycznie.

Przykładowe oznaczenia homologacji dla poszczególnych modeli samochodów:

homologacja

Homologację opon można podzielić na 3 grupy:

  • homologacja obowiązkowa – opony są przypisane do określonych modeli samochodów, co oznacza, że gdy opony się zużyją, na ich miejsce należy kupić dokładnie ten sam model (z reguły można znaleźć takie ogumienie w autoryzowanym serwisie);
  • homologacja techniczna – opony można zamontować również w innych modelach samochodów, jeśli spełniają wymogi producenta pojazdu (do sprawdzenia w książce obsługi auta);
  • homologacja dowolna – opony mogą być zakładane w każdym aucie. Producent podaje jedynie informację o tym, na jakim samochodzie opony były testowane.

Można również spotkać się z informacją o rozmiarze homologowanym, czyli rozmiarze opon przewidzianych do montażu w danym modelu. Jest to pojęcie odrębne od homologacji opon i wskazuje jedynie ustaloną przez producenta rozpiętość rozmiarów opon, jakie można bezpiecznie montować w danym modelu samochodu. Nie dotyczy konkretnego rodzaju ogumienia ani składu mieszanki.

Czemu służy homologacja opon?

Homologacja opon jest szczególnie istotna dla samochodów o zwiększonych osiągach. Dlatego często w przypadku modeli sportowych ogumienie tworzy się od podstaw, specjalnie z myślą o konkretnym modelu auta, by zapewnić bardziej dynamiczną, a jednocześnie bezpieczną jazdę. Przy markach, które nie kładą nacisku na sportowe możliwości auta, homologacja opon polega z reguły na modyfikacji standardowego ogumienia lub dopasowaniu do auta opon już dostępnych na rynku.

Wymiana opon homologowanych

Jeśli samochód wyjeżdża z salonu na oponach z homologacją, w czasie wymiany lub montażu opon również warto założyć model ogumienia posiadający odpowiednią homologację. Zamontowanie innych nie uszkodzi wprawdzie auta, ale może zauważalnie pogorszyć właściwości jezdne samochodu.

Sprawdź też, jak dobrać opony do swojego samochodu oraz jak wymienić opony w serwisie krok po kroku.