We wrześniu 2000 roku z taśmy produkcyjnej zakładu Fiat Auto Poland zjechał ostatni Fiat 126p. Było to szczęśliwe zakończenie długiej i burzliwej historii kultowego modelu, która niezmiennie pasjonuje fanów motoryzacji – nie tylko w Polsce! Do dziś pasjonatów motoryzacji bawią też śmieszne anegdoty o częściach do malucha i zastosowanych w nim niefunkcjonalnych rozwiązaniach.

Z tekstu dowiesz się:

  • czemu włoska marka to polski symbol,
  • jak zmieniał się maluch,
  • kto do dziś fascynuje się zabytkowym samochodem.

Z czasem Fiat 126p zyskał uznanie w całej Polsce i stał się najpopularniejszym autem na naszych drogach. W Polsce zarejestrowano było 2,4 miliona maluchów na 3,3 miliona wszystkich aut wyprodukowanych w tutejszych fabrykach. Maluch stał się w Polsce obiektem niezwykle docenianym – także w wielu polskich filmach z okresu PRL, dzięki czemu zyskał miano kultowego.

Historia polskiej motoryzacji – z ziemi włoskiej do Polski

Pierwszy egzemplarz Fiata 126p ujrzał światło dzienne we Włoskim miasteczku Cassino w 1972 roku. Już rok później 6 czerwca samochód zaczęto produkować w Polsce, w słynnej fabryce w Bielsku-Białej. Pierwszy model powstał z oryginalnych części sprowadzonych prosto z Włoch. Kilka miesięcy potem druga polska fabryka w Tychach również uzyskała licencję na produkcję samochodu i z jej taśm zaczęły wyjeżdżać nowoczesne wówczas maluchy, które taką nazwę zyskały oficjalnie w 1997 roku.

Model Fiat 126p i inne modele oraz ulepszenia

Maluch doczekał się również różnych jego modeli, w tym – Fiat 126p Kombi, Fiat 126p Long, Fiat 126 Cabrio czy Fiat 126p Pingwin. Niektóre z nich niestety były jedynie eksportowane na zachód i niedostępne w sprzedaży w Polsce.

W czasie wielu lat produkcji samochód ciągle ulepszano. W latach 70. powiększono i wyciszono silnik, w latach 80. przeszedł zabieg face liftingu, a w latach 90. zmodernizowano jego nadwozie. Jednak nowy wiek okazał się dla malucha nieprzychylny. W 2000 roku wyprodukowano ostatni egzemplarz modelu Fiata o nazwie Happy End.

Maluch w historii motoryzacji

Mimo zakończenia produkcji słynnego fiata, pamięć o maluchu trwa dalej, a dla niektórych dbanie o zabytkowy samochód stało się prawdziwą pasją. Wielu miłośników tego modelu kolekcjonuje maluchy, jak również części do nich, a nawet samodzielnie je odnawia.

W ostatnim czasie o maluchu znów było głośno wśród Polaków i na świecie. Polscy fani znanego aktora Toma Hanksa sprezentowali gwiazdorowi właśnie historycznego Fiata 126p. Wszystko po tym, gdy artysta zachwycił się samochodem podczas pracy na planie w Budapeszcie, gdzie maluch był częścią filmowej scenografii.

Wszyscy użytkownicy tego kultowego samochodu pamiętają też niestety jego usterki. Auto sprawiało bowiem spore problemy jego posiadaczom – i to dość często. Z przymrużeniem oka przypominamy o tym w tekście o typowych usterkach Malucha.