Czasem po założeniu nowych opon okazuje się, że generują one nieprzyjemny dźwięk, który możemy określić jako huczenie lub szumienie. Dzieje się tak, ponieważ opona tocząc się po nawierzchni drogi generuje drgania powietrza, które docierają do uszu i wywołują wrażenia słuchowe odbierane jako hałas. Ten problem dotyka zarówno opon zimowych, jak i letnich. Dlaczego tak się dzieje? Sprawdź nasz tekst.

Na początku warto zauważyć, że głośne opony to problem nie tylko dla kierowcy i pasażerów samochodu, lecz także osób mieszkających przy często uczęszczanych drogach bądź autostradach. Według unijnych norm dźwięk generowany przez opony powinien utrzymywać się na poziomie:

  • 72 dB(A) dla opon o szerokości do 145 mm,
  • 76 dB(A) dla opon o szerokości powyżej 215 mm.

Zbyt głośne opony nie tylko pogarszają komfort jazdy, lecz również mogą być symptomem problemów z Twoim samochodem. Dlatego warto dowiedzieć się więcej na temat przyczyn i sposobów minimalizacji nadmiernej głośności opon.

Co wpływa na głośność opon?

Zanim pomyślisz o wymianie i naprawie opon, upewnij się, czy hałas nie występuje tylko w przypadku poruszania się po drodze w konkretnych warunkach. Warto bowiem pamiętać, że wpływ na głośność Twoich opon ma wiele czynników niezależnych od Ciebie:

  • stan nawierzchni – dziury i inne nierówności drogi zwiększają hałas, podobnie jak wilgotność nawierzchni oraz materiał, z którego została wykonana. Suchy asfalt zwiększa tarcie opon o nawierzchnię, a przez to i hałas. Z kolei przy kontakcie części opon z określonym tworzywem może powstawać tzw. hałas toczenia, wynikający z zasysania, sprężania i uwalniania powietrza przez bieżnik;
  • zbyt niskie ciśnienie w oponie – spadek ciśnienia o 0,5 bar podwyższa hałas o ok. 1 dB(A);
  • klasa głośności opony – nie wiesz, gdzie jej szukać? Dowiedz się tutaj, jak czytać etykiety energetyczne na oponach.

Jeśli Twoje opony są głośne w trakcie jazdy niezależnie od warunków pogodowych oraz stanu nawierzchni, to przyczyną problemu jest znacznie poważniejszy defekt bieżnika.

Wyząbkowane opony – częsta przyczyna hałasu

Ząbkowanie to sytuacja, w której bieżnik ściera się nierównomiernie od strony czołowej każdego klocka. Z profilu ząbkowana opona przypomina ostrze piły tarczowej, rzadko jednak zdarza się, aby ten typ zużycia był widoczny gołym okiem. Jak sprawdzić, czy Twoja opona jest wyząbkowana? Po prostu przejedź dłonią po bieżniku – jeśli w jedną stronę nie napotykasz żadnego oporu, w drugą zaś już tak, to znaczy, że opona jest wyząbkowana.

Dlaczego opona ulega wyząbkowaniu?

Wyząbkowanie najczęściej występuje w samochodach przednionapędowych z zawieszeniem wielowahaczowym , w których na opony zamontowane na tylnej osi (wleczonej) działa wciąż ta sama siła, przez co klocki bieżnika ścierają się nierównomiernie, zawsze mocniej na krawędzi spływu.

Warto jednak pamiętać, że samo posiadanie zawieszenia tego typu nie jest równoznaczne z ząbkowaniem opon, natomiast w połączeniu z innymi czynnikami może je pogłębiać. Ząbkowanie może także występować w samochodach na przedni lub tylni napęd, jeśli:

  • zawieszenie samochodu ma zużyte amortyzatory – wytrzymałość amortyzatorów szacuje się na 100–150 000 km. Im bardziej są wyeksploatowane, tym szybciej zużywa się opona;
  • geometria tylnego zawieszenia jest niewłaściwa w wielu nowych samochodach dla poprawy przyczepności ustawia się tylne koła w delikatnym negatywnie, czyli w pochyleniu ujemnym. Jeśli w ustawieniu kół występuje jednak nadmierne pochylenie, to opony zużywają się szybciej;
  • powietrze w oponach ma zbyt wysokie lub zbyt niskie ciśnienie – warto dostosować je do rzeczywistego obciążenia samochodu na dalekich trasach. Jeżeli jedziesz w samotną podróż, to możesz nieznacznie obniżyć ciśnienie. Natomiast przed długą wycieczką z całą rodziną oraz jej bagażami warto dopompować opony.

Na ząbkowanie opon wpływa też styl jazdy, zwłaszcza gwałtowne przyśpieszanie i hamowanie oraz przejeżdżanie dużej części długiej trasy w linii prostej, bez zakrętów. Również źle dobrane opony, niedopasowane do danego modelu samochodu, mogą po pewnym czasie ulec ząbkowaniu.

Zobacz także na blogu Norauto: Jak przygotować się do podróży samochodem i co ze sobą zabrać?

Jak rozwiązać problem ząbkowania opon?

W zależności od przyczyny, która stoi za nierównomiernym ścieraniem się bieżnika, istnieją różne sposoby na rozwiązanie tego problemu. Najprostszym jest tzw. szorstkowanie opon, polegające na zeszlifowaniu nadmiaru gumy i wyrównaniu bieżnika za pomocą specjalnego urządzenia. Ze względu na stopień zużycia opon wykonanie takiej usługi może być jednak nieopłacalne.

Jeśli zaś przyczyną jest sama konstrukcja opony, to należy skonsultować się z doświadczonym serwisem samochodowym. Najlepiej przeciwdziałać ząbkowaniu opon, czyli regularnie sprawdzać ciśnienie w oponach, geometrię zawieszenia, stan amortyzatorów oraz dostosowywać swój styl jazdy do warunków eksploatacji samochodu.

Zbieżność i geometria kół – dlaczego warto je kontrolować? Przekonaj się sam.

Ciche opony – jak wybrać?

Problem głośnych opon można rozwiązać, wybierając model o określonym kształcie bieżnika i rozmiarze. Opony reklamowane jako „cichobieżne” mają bieżnik podobny do tego znajdującego się w oponach deszczowych. Kostki w takim bieżniku są małe, luźno rozłożone i mają niesymetryczny kształt. Taka budowa zmniejsza natężenie i amplitudę dźwięku toczenia oraz przeciwdziała wpadaniu opony w rezonans. Istnieją również opony wyciszające, wyposażone w specjalną wkładkę mającą na celu zmniejszenie hałasu.

Na koniec warto wspomnieć, że w miarę starzenia się guma na oponach twardnieje, przez co mogą generować większy hałas. Jeśli zatem jeździsz na oponach, które mają 5–10 lat, to najwyższy czas je zmienić. Należy to zrobić nie tylko ze względu na głośność zużytych opon. Użytkowanie tak mocno wyeksploatowanych bieżników stanowi bowiem realne niebezpieczeństwo dla Ciebie i Twojej rodziny.

Dowiedz się także tutaj, kiedy wymienić opony na letnie.