Głębokość (bądź wysokość) bieżnika to niezwykle istotna z punktu widzenia bezpieczeństwa cecha eksploatacyjna opony. Warto więc wiedzieć, jak prawidłowo zmierzyć wysokość bieżnika w oponie, by wymienić ją, zanim będzie za późno.

Obserwując zmagania kierowców na torach wyścigowych, można zauważyć, że najczęściej na suchej nawierzchni poruszają się oni na oponach całkowicie pozbawionych bieżnika, czyli na tzw. slickach. Brak bieżnika zapewnia optymalną trakcję i największą powierzchnię styku opon z asfaltem. Jednak już przy minimalnych opadach deszczu slicki przestają spełniać swoje zadanie i stają się niebezpieczne. Przychodzi wówczas pora na wymianę opon na deszczowe, z bieżnikiem.

W normalnych warunkach, na drogach publicznych kierowcy nie mają możliwości wymiany opon w zależności od aktualnych warunków atmosferycznych, dlatego istnieje prawny obowiązek jazdy na oponach z bieżnikiem. To złoty środek zapewniający wysoki poziom bezpieczeństwa na suchym i mokrym asfalcie, śniegu czy błocie pośniegowym.

Głębokość bieżnika a bezpieczeństwo jazdy

Musimy pamiętać, że opony to jeden z najważniejszych systemów bezpieczeństwa w samochodzie – to na nich bazuje działanie licznych elektronicznych pomocników kierowcy, jak ASB czy ESP. Dlatego nie powinno się korzystać z opon, których bieżnik jest zużyty ponad dopuszczalne normy. Musimy pamiętać, że im płytszy bieżnik, tym większa podatność ogumienia na niebezpieczny aquaplaning. To zjawisko zachodzące kiedy po najechaniu na warstwę wody opona traci kontakt z asfaltem, ponieważ jej płytki bieżnik nie jest w stanie odprowadzić wody.

Graniczna głębokość bieżnika

Głębokość bieżnika (lub inaczej wysokość klocków) nowej opony letniej wynosi około 8 mm, w przypadku opony zimowej ta wysokość może być nieco większa. Wraz z pokonanym przebiegiem bieżnik ulega zużyciu (spłyceniu), a szybkość tego zużycia zależy od stylu jazdy kierowcy i charakterystyki samochodu. Przepisy w Europie (w tym również w Polsce) mówią, że niedozwolona jest jazda na oponach, której bieżnik ma głębokość mniejszą niż 1,6 mm.

TWI – wskaźnik zużycia bieżnika

Te graniczną głębokość wskazują wbudowane w oponę wskaźniki TWI (ang. tread wear indicator). To niewielkie zgrubienia w rowkach bieżnika. Kiedy kostki bieżnika osiągną ich poziom, to oznacza, że bieżnik ma głębokość 1,6 mm, a oponę należy wymienić. Każdy z producentów w nico inny sposób podchodzi do oznaczenia TSI. Na przykład Nokian stosuje wskaźnik cyfrowy, w którym przy ścieraniu bieżnika ukazują się kolejne cyfry, oznaczające jego głębokość. Eksperci nie zalecają jednak czekać aż tak długo, ponieważ opona z tak płytkim bieżnikiem (szczególnie w zimie) będzie niebezpieczna. Należy wymienić oponę na letnią, kiedy głębokość bieżnika wynosi 2–3 mm, zaś w zimowych – 4 mm. A jak prawidłowo zmierzyć głębokość bieżnika?

Jak zmierzyć głębokość bieżnika?

Przed dokonaniem pomiaru wysokości bieżnika warto maksymalnie skręcić koła, aby ułatwić sobie dostęp do opony. Pomiaru głębokości bieżnika powinniśmy dokonać w kilku miejscach opony, zarówno na jej obwodzie, jak i szerokości. W ten sposób przy pomiarze sprawdzimy również, czy bieżnik zużywa się równomiernie. Do pomiaru najlepiej będzie wykorzystać odpowiedni miernik – to proste i niedrogie urządzenie dostępne w naszej ofercie akcesoriów. Warto się w niego zaopatrzyć i wozić w samochodzie.

Możemy też skorzystać z pomocy jednego z serwisów Norauto, gdzie profesjonaliści przyjrzą się kondycji naszych opon i kompleksowo zdiagnozują ich stan.

Przeczytaj także tutaj o ząbkowaniu opon.

Sprawdź opony letnie i zimowe dostępne w Norauto.