Geometria zawieszenia

Geometria zawieszenia

Bardzo ważnym parametrem w samochodzie, choć często ignorowanym przez użytkowników, jest prawidłowo ustawiona geometria. Pod tym pojęciem kryją się takie nazwy jak: geometria kół, geometria zawieszenia czy choćby zbieżność kół.

Ogólnie mówiąc geometria zawieszenia to zestaw parametrów, który definiuje położenie oraz ruch koła podczas jazdy. Geometria decyduje o stabilności samochodu i jego kierowalności.

Należy pamiętać, że parametr zbieżności kół jest jednym z wielu możliwych ustawień zawieszenia pojazdu zwanego w całości geometrią. Poza zbieżnością, która ustawiana jest praktycznie w każdym samochodzie i dotyczy zawsze kół przednich, kierowanych, pozostałe nastawy takich parametrów jak: zbieżność kół tylnych, kąty pochylenia kół (PK) przednich i tylnych, czy kąty wyprzedzenia sworzni zwrotnicy (WSZ), nie zawsze mogą podlegać regulacji. To, jakie parametry możemy regulować w naszym samochodzie jest sprawą konstrukcyjną, ściśle określoną przez producenta. Można przyjąć taką zasadę, że im bardziej skomplikowane i zaawansowane technicznie jest zawieszenie tym więcej parametrów jest regulowanych. To również ma wpływ na cenę, stąd też wynika zróżnicowanie cennika na te usługi.

Prawidłowe ustawienie geometrii kół pojazdu ma kluczowy wpływ na prowadzenie pojazdu, bezpieczeństwo jazdy, zużycie ogumienia czy zużycie paliwa. Źle ustawiona geometria lub zbieżność może skutkować ściąganiem pojazdu podczas jazy na wprost bądź  też niekontrowanym zachowaniem samochodu podczas manewrów na drodze. To ma bezpośredni wpływ na bezpieczeństwo jazdy. Koronnym przypadkiem niewłaściwie ustawionej geometrii jest ścinanie bieżnika opon osi przedniej po wewnętrznej stronie. W tym przypadku zaniedbanie ustawienia geometrii powoduje konieczność przedwczesnej wymiany opon na nowe, i narażenie właściciela na wysokie i niepotrzebne koszty. Poza przyspieszonym zużyciem opon równoległym zjawiskiem, chociaż nie tak widocznym jest zwiększone zużycie paliwa. Samochód stawia wówczas większy opór toczenia, co dodatkowo obciąża silnik.

Prawidłowe wartości wszystkich kątów zapewnia zachowanie pełnej kierowalności pojazdu przy różnych warunkach drogowych a co za tym idzie bezpieczeństwo i komfort jazdy. Można to osiągnąć poprzez kontrolę z ewentualną korektą geometrii wykonywane okresowo oraz przy każdej ingerencji w zawieszenie pojazdu.

Geometrie pasywne, (takie jak 3D) wykorzystujące technologię trójwymiarową, umożliwiają niemal błyskawiczny pomiar przy zachowaniu dużej dokładności. W odróżnieniu od pozostałych nie są one czułe na odchylenia posadzki (alternatywnie dźwignika) od poziomu. Serwisy samochodowe Norauto wyposażone są w najnowocześniejsze urządzenia do ustawiania geometrii pracujące w technologii 3D. Dzięki temu ustawienie geometrii jest odbywa się szybko i precyzyjnie, a wykwalifikowany personel dokładnie wyjaśni wszystkie niuanse techniczne.

Kontrola geometrii i ewentualne ustawienie powinno być przeprowadzana przynajmniej raz do roku. Dobrym momentem do zlecenia kontroli i ustawienia geometrii jest sezonowa wymiana opon.