Od początku tego roku w Polsce sprzedano ponad 270 tys. używanych aut. Choć Polacy chętnie sprowadzają samochody z zagranicy, często wybierają auta na sprzedaż od rodzimych użytkowników. Jeśli i Ty planujesz sprzedaż swojego samochodu, podpowiadamy, gdzie powinieneś to zgłosić oraz o jakie kwestie formalne powinieneś zadbać, aby transakcja przebiegła w pełni pomyślnie i zgodnie z prawem.

Z tekstu dowiesz się:

  • jakie dokumenty musisz posiadać, gdy chcesz sprzedać pojazd,
  • gdzie zgłosić sprzedaż samochodu,
  • co zrobić po sprzedaży auta.

Samochody na sprzedaż to dobry sposób na zarobek bądź zdobycie wkładu inwestycyjnego niezbędnego do kupna nowego pojazdu. Jednak znalezienie nabywcy i rozliczenie się z nim to za mało. Przy transakcji należy pamiętać o kilku kwestiach formalnych, których nie można pominąć.

Jakie dokumenty są niezbędne przy sprzedaży samochodu?

Jeśli chcesz sprzedać samochód, musisz mieć ze sobą konkretne dokumenty:

  • dowód rejestracyjny sprzedawanego pojazdu,
  • kartę pojazdu,
  • polisę OC, którą przepiszesz na nowego właściciela za pomocą wniosku dostępnego na stronie ubezpieczyciela – na złożenie go masz 14 dni od dnia transakcji,
  • dwa egzemplarze umowy kupna-sprzedaży samochodu dla kupującego i siebie – swój egzemplarz zachowaj na wypadek późniejszych problemów formalnych. Wzór takiej umowy znajdziesz w internecie. Powinna zawierać m.in. dane obu stron transakcji, niezbędne oświadczenia o posiadaniu prawa własności do pojazdu przez sprzedającego, a także kwota, za którą samochód został sprzedany,
  • dokument tożsamości – przygotuj swój i zadbaj, aby kupujący również o nim nie zapomniał. Dzięki temu będziesz mógł potwierdzić zgodność jego danych na umowie ze stanem faktycznym.

Jak i gdzie zgłosić sprzedaż auta?

Kiedy już uda Ci się sprzedać auto, masz 30 dni na zgłoszenie tego faktu w Wydziale Komunikacji w miejscu Twojego zamieszkania. Możesz wyrejestrować samochód osobiście w budynku administracyjnym lub wysłać zgłoszenie pocztą, a nawet załatwić tę sprawę przez internet. Jeśli wybierzesz jedną z dwóch ostatnich opcji, pobierz ze strony urzędu zaświadczenie o zbyciu pojazdu i wypełnij je zgodnie ze wskazówkami. Jeśli zdecydujesz się zgłosić sprzedaż osobiście, takie zaświadczenie dostaniesz od urzędnika na miejscu. Pamiętaj, aby do urzędu zabrać ze sobą dowód osobisty oraz sporządzoną wcześniej umowę kupna-sprzedaży samochodu.

Co zrobić po sprzedaży auta?

Pamiętaj, że każda transakcja kupna-sprzedaży podlega opodatkowaniu. Kwestia tego, kto zostanie obciążony opłatą – kupujący czy sprzedający – zależy od ustaleń między nimi. Dlatego przed sprzedażą auta uzgodnij, kto zobowiąże się do zapłaty podatku – Ty, kupujący, a może każdy z was po połowie. Następnie zamieść tę informację w podpisywanej umowie. Wyjątkiem od powyższej reguły jest sprzedaż samochodu wartego mniej niż 1000 zł. W takiej sytuacji nie trzeba płacić podatku od transakcji.

Jeśli uda Ci się sprzedać swój stary samochód i zaczniesz poszukiwać innego auta, przeczytaj, na co zwrócić uwagę podczas zakupu używanego samochodu.