W samochodzie – niezależnie jak nowoczesny by nie był – możemy odnaleźć kilka rodzajów filtrów samochodowych, których prawidłowe funkcjonowanie jest niezwykle istotne dla bezproblemowej eksploatacji pojazdu. Jakie to filtry i jak często należy je wymieniać?

Niezależnie od tego, czy filtr w samochodzie dba o czystość oleju, czy powietrza, którym oddychamy, wraz z eksploatacją ulega zabrudzeniu i coraz gorzej spełnia swoją funkcję. Niektóre z filtrów mogą sprawnie funkcjonować przez kilka lat, inne warto wymieniać przynajmniej raz w roku. Przyjrzyjmy się bliżej czterem najważniejszym typom filtrów samochodowych.

Filtr oleju

Filtr oleju ogranicza ilość zanieczyszczeń dostających się do silnika przez oczyszczanie oleju. Warto pamiętać, że filtr oleju wspiera również pracę filtra powietrza, ponieważ wychwytuje drobniejsze zanieczyszczenia. Jak często wymieniać filtr oleju? W przypadku tego rodzaju filtra zalecenia co do wymiany są jednoznaczne – należy ją przeprowadzać przy okazji każdej wymiany oleju.

Filtr powietrza

Zatrzymuje zanieczyszczenia, które mogłyby się dostawać do silnika wraz z zasysanym powietrzem. Należy zwrócić uwagę, że filtr powietrza wykonuje olbrzymią pracę. W przypadku silnika o pojemności 1 litra, pracującego na najwyższych obrotach, przez filtr przechodzi około 2,5 tys. litrów powietrza na minutę. Jeżeli filtr jest już zużyty i niesprawny, do komór spalania silnika może docierać zanieczyszczone powietrze, co wpłynie niekorzystnie na pracę silnika i jego żywotność.

Jak często wymieniać filtr powietrza? Filtr ten powinno się wymieniać teoretycznie co około 15–20 tys. km, ale z pewnością warto sprawdzać jego stan co kilka tysięcy kilometrów.

Filtr paliwa

Filtr paliwa oczyszcza paliwo dostające się do silnika, dzięki czemu chroni wrażliwe na zanieczyszczenia urządzenia dozujące paliwo w silniku. Producenci samochodów w przypadku filtrów paliwa stosują różne rozwiązania. Okres wymiany filtra paliwa jest podany najczęściej w instrukcji obsługi pojazdu. Jak często wymieniać filtr paliwa? Wymianę zaleca się co 15–30 tys. km.

Filtr kabinowy

Filtr kabinowy ma za zadanie oczyszczać powietrze dostające się przez nawiew do wnętrza samochodu. Na filtrze osadzają się wszelkie zanieczyszczenia, jak piasek, kurz czy pyłki roślinne. Zaniedbanie jego okresowej wymiany powoduje, że jakość powietrza, który oddychamy w samochodzie, ulega pogorszeniu. Po zimie filtr kabinowy często jest również zawilgocony, a to sprawia, że rozwijają się w nim grzyby i bakterie wywołujące przykry zapach we wnętrzu auta.

Jak często wymieniać filtr kabinowy? Filtr ten zaleca się wymieniać przynajmniej raz w roku – w szczególności po zimie lub co 15–20 tys. km. To szczególnie ważne w przypadku osób cierpiących na alergię na pyłki czy kurz.

Tutaj przeczytasz więcej o wymianie filtrów cząstek stałych DPF/FAP.