Felgi na zimę. Stalowe czy aluminiowe?

Felgi na zimę. Stalowe czy aluminiowe?

Wśród kierowców w Polsce nadal pokutuje mit, że zimą zdecydowanie powinno się korzystać z felg stalowych. To jednak nieaktualne stwierdzenie. Felgi stalowe w zimie przysporzą znacznie więcej problemów niż współczesne obręcze aluminiowe.

Zima to szczególnie trudny okres dla kół samochodu. Liczne uszkodzenia nawierzchni, wszechobecna sól i środki, którymi są posypywane drogi, sprawiają, że łatwo o uszkodzenie i zniszczenie felgi. Z tego względu wielu kierowców do jazdy zimą wybiera tańsze felgi stalowe, ponieważ w razie uszkodzeń ponosi się mniejsze straty finansowe. Oprócz tego właściciele samochodów twierdzą, że obręcze aluminiowe są podatniejsze na uszkodzenia i agresywne środki chemiczne, a przez to nie nadają się do jazdy zimą.

Te przekonania pochodzą jednak jeszcze z czasów, kiedy felgi aluminiowe dopiero pojawiały się na rynku, a ich jakość pozostawiała wiele do życzenia. W niskich temperaturach łatwo pękały, korodowały i po jednym sezonie nadawały się do wyrzucenia. Współczesne felgi aluminiowe, nawet tańsze modele, nie sprawiają już takich problemów. Są zdecydowanie lepszym wyborem na zimę w porównaniu z tradycyjnymi felgami stalowymi przynajmniej z dwóch powodów.

Felgi aluminiowe są bardziej odporne na korozję

Należy zauważyć, że w felgach stalowych nie stosuje się żadnej ochrony antykorozyjnej. Z tego względu nawet najmniejsze zadrapanie – powstałe na przykład podczas zakładania kołpaka – może się stać ogniskiem rdzy, która zimą potrafi bardzo szybko zniszczyć felgę, szczególnie jeżeli pojawi się w miejscu przylegania stopki opony do felgi. W felgach aluminiowych, nawet tych z niższej półki, stosuje się kilka warstw lakieru, skutecznie zabezpieczających przed rdzą. Zimą to właśnie felgi aluminiowe będą mniej podatne na korozję.

Felgi aluminiowe są mniej podatne na uszkodzenia

To prawda, że prostowanie i regeneracja felg aluminiowych kosztuje więcej niż tych stalowych. A zimą nietrudno o uszkodzenie felgi na dziurawych nawierzchniach. Warto jednak pamiętać, że felga aluminiowa jest w stanie znieść znacznie silniejsze uderzenia od stalowej. „Stalówkę” będziemy więc musieli prostować (albo wymieniać) znacznie częściej niż obręcz aluminiową, dlatego w końcowym rozrachunku argument tańszej naprawy staje się bezpodstawny.

Warto też przypomnieć o ogólnych zaletach poruszania się na felgach aluminiowych, a więc bardziej estetycznym wyglądzie samochodu, lepszym odprowadzaniu ciepła z hamulców oraz mniejszej masie obręczy.

Felgi aluminiowe w zimie. Na co zwrócić uwagę?

Jeżeli wybieramy jazdę na felgach aluminiowych zimą, powinniśmy się zdecydować na obręcze o prostym wzorze, niesprawiające problemów podczas pielęgnacji. Stopy aluminium, z których są wykonane, sprawiają, że felgi nie wymagają zimą żadnych dodatkowych zabiegów pielęgnacyjnych, a dzięki prostemu wzorowi w zakamarkach felgi nie będą się gromadzić zabrudzenia oraz sól.

Nowa gama boosterów i prostowników

Archiwum