Zauważyłeś, że podczas postoju na biegu jałowym wskaźnik obrotomierza gwałtownie zmienia swoje położenie? To może być znak, że z samochodem dzieje się coś złego. Przyczyn należy upatrywać w uszkodzeniach mechanicznych – np. przepustnicy czy silniczka krokowego (w samochodach z zapłonem iskrowym) – lub też w awarii elektroniki samochodu. Sprawdź, jak zdiagnozować źródła usterki i jak ją naprawić.

Standardowo podczas ruszania obroty silnika powinny być nieco niższe niż w czasie, gdy silnik jest rozgrzany. Inaczej sprawa wygląda wtedy, kiedy samochód znajduje się na biegu jałowym, czyli tzw. luzie. Wówczas obroty powinny być minimalne, wystarczające jedynie do tego, by auto nie zgasło.

Anomalię stanowi jednak sytuacja, w której wskaźnik obrotów silnika co chwilę podnosi się i opada. Najłatwiej zauważyć to właśnie podczas postoju na biegu jałowym. Takie falowanie obrotomierza to zwykle sygnał, że coś złego dzieje się z silnikiem.

Falowanie obrotów silnika – możliwe przyczyny

Czynniki powodujące falowanie obrotów silnika można podzielić na dwa rodzaje:

  • uszkodzenia mechaniczne,
  • uszkodzenia elementów elektronicznych.

Diagnozę usterki powinno się zaczynać od poszukiwania jej źródła w awariach mechanicznych. Mogą mieć związek z uszkodzeniem przewodów podciśnienia, pęknięciem lub rozszczelnieniem kolektora ssącego. Tak zwane lewe powietrze ma zdecydowany wpływ na zmianę składu mieszanki, a co za tym idzie – prędkości obrotowej silnika. Inną przyczyną może być zanieczyszczona przepustnica lub silniczek krokowy. Silniczek krokowy występuje w silnikach z zapłonem iskrowym (benzyna, benzyna/gaz). Za nierówną pracę silnika silnika w zależności od kostrukcji mogą odpowiadać również niesprawne elementy układu zapłonowego (świece, kable, cewki) lub niewłaściwa praca układu wtyskowego spowodowana zanieczyszczeniem lub zużyciem.

Zanieczyszczona przepustnica a falujące obroty silnika

Przepustnica służy do komunikacji kierowcy z silnikiem. To właśnie nią porusza kierowca, przyciskając pedał gazu. Ten element znajduje się bezpośrednio przed wlotem powietrza do silnika, przy kolektorze ssącym. W tym miejscu gromadzi się osad, który ogranicza działanie przepustnicy. Zamknięcie przepustnicy uruchamia układ wolnych obrotów lub sprawia, że silnik hamuje. Skutki widoczne są w zachowaniu auta i jednocześnie na skrzynce rozdzielczej.

Czyszczenie przepustnicy przeprowadza się przy udziale przynajmniej dwóch osób. Specjalista siedzący w samochodzie dodaje gazu, by utrzymać obroty silnika na jednym poziomie. Następnie druga osoba z warsztatu wprowadza specjalistyczny preparat do przepustnicy. Auto zaczyna chwilowo dymić, ale jest to naturalny objaw. Taki zabieg można przeprowadzić w każdym z warsztatów sieci Norauto.

Współczesne samochody są sterowane przez komputer, który na podstawie wielu czujników nadzoruje pracę silnika. Sygnały pochodzą m.in. z:

  • czujnika przepustnicy,
  • czujnika silniczka krokowego,
  • sondy lambda,
  • czujnika położenia wału korbowego,
  • przepływomierza powietrza,
  • MAP-sensora,
  • czujnika temperatury zasysanego powietrza.

Żaden z tych elementów nie jest bezawaryjny, a więc może się zdarzyć, że jeden z czujników będzie przekazywał błędne informacje. Na podstawie otrzymanych sygnałów komputer uznaje, że na przykład obroty są za niskie, dlatego zmieni czas wtrysku paliwa. To z kolei powoduje, że sonda lambda – odpowiedzialna za pomiar zawartości tlenu w spalinach – wyśle sygnał o zbyt bogatej mieszance. Elektronika wyśle zatem informację o zmniejszeniu ilości podawanego paliwa. W ten sposób powstaje falowanie obrotów silnika.

Przeczytaj także: Czujnik temperatury silnika: objawy awarii.

Zepsuty silniczek krokowy

Zadaniem silniczka krokowego jest utrzymanie stałych obrotów na biegu jałowym niezależnie od warunków pracy. Polega to na sterowaniu przepustnicą, tak aby obroty silnika nie spadały w żadnym momencie jego pracy poniżej minimalnych i silnik nie gasł.

Działanie silniczka krokowego opiera się na mikrometrycznych ruchach, które odchylają przepustnicę w obie strony. Proces odbywa się elektronicznie na podstawie liczby impulsów (kroków), które silniczek uzyska z ECM (elektronicznego modułu sterującego).

Co zwykle stanowi przyczynę falowania obrotów związaną z działaniem silniczka krokowego? Sterujący zaworem siłownik elektromechaniczny może być:

  • przepalony,
  • mieć zwarcie wewnętrzne,
  • mogą nie docierać do niego sygnały ze sterownika silnika.

Aby z całą pewnością stwierdzić awarię silniczka krokowego, należy podłączyć go do skanera diagnostycznego i odczytać kody błędów. Można to zrobić w specjalistycznych warsztatach samochodowych, chociażby serwisach Norauto. Po potwierdzeniu awarii trzeba zamontować nowy silniczek krokowy. Taki zabieg wraz z elementem wymiennym kosztuje od stu do kilkuset złotych.

Falowanie silnika powinno więc stać się sygnałem do sprawdzenia stanu poszczególnych podzespołów – może być bowiem sygnałem poważnej usterki. Szybka reakcja pozwoli ustrzec się przed większymi wydatkami. 

Wiesz już, co należy zrobić, kiedy zauważysz objawy falowania silnika? Sprawdź teraz, jak dbać o ten mechanizm i zapobiegać przyszłym awariom.