Niemal 99% nowych samochodów posiada udogodnienie w postaci wspomagania kierownicy. Najczęściej stosowany jest układ hydrauliczny, ale wraz z rozwojem technologii coraz popularniejsze staje się elektryczne wspomaganie kierownicy (EPS), które w mniejszym stopniu obciąża silnik samochodu. Jak działa i jak jest zbudowane?

Wspomaganie kierownicy ma na celu ułatwienie prowadzenia pojazdu, a dokładniej – pomoc przy wykonywaniu manewrów (w szczególności przy niskiej prędkości np. na parkingu). System wspomaga pracę ludzkich mięśni podczas obracania kierownicą, dzięki czemu nie trzeba wkładać w tę czynność dużej siły.

Pod wpływem ruchu kierownicy układ uruchamia się i powoduje dodanie siły bezpośrednio do układu kierowniczego, dzięki czemu ułatwia:

  • manewry na parkingu;
  • sprawne i płynne wchodzenie w zakręty;
  • wykonanie szybkiego ruchu kierownicą (np. w celu uniknięcia kolizji).

Różnice między hydraulicznym i elektrycznym wspomaganiem kierownicy

Działanie hydraulicznego wspomagania kierownicy opiera się na pompie hydraulicznej, połączonej z przewodami ciśnieniowymi i zbiornikiem na płyn. Pompa pracuje przez cały czas, wytwarzając wysokie ciśnienie, niezależnie od tego, czy wykonywany jest akurat ruch kierownicą. Zawór uruchamiany przez skręt kół kieruje ciśnienie płynu hydraulicznego na określoną stronę, wspomagając obrót kierownicy. Niestety stałe zasilanie układu hydraulicznego powoduje dodatkowe obciążenie silnika, a co za tym idzie – zwiększone zużycie paliwa.

Dużą zaletę hydraulicznego wspomagania kierownicy podczas jazdy stanowi jednak jego precyzyjność – kierowcy często zauważają, że dzięki niemu układ kierowniczy płynniej reaguje na ruchy mięśni. Elektryczne wspomaganie jest postrzegane jako sztywniejsze i generujące mniejszą przyjemność z jazdy.

Rolę serca elektrycznego wspomagania kierownicy odgrywa natomiast silnik elektryczny, połączony sprzęgłem z przekładnią redukcyjną i wałem kierownicy. Energia potrzebna do funkcjonowania systemu jest pozyskiwana z alternatora jedynie w czasie wykonywania ruchu kierownicą. Dzięki temu EPS w mniejszym stopniu obciąża silnik.

Specjalne sterowniki pozwalają na dostosowanie siły wspomagania elektrycznego do prędkości, stanu dróg czy siły, z jaką jest obracana kierownica. W niektórych modelach samochodów istnieje również możliwość włączenia za pomocą przycisku mocniejszego wspomagania kierownicy (okazuje się bardzo przydatne podczas manewrowania na zatłoczonym parkingu).

Jakie są zalety elektrycznego wspomagania kierownicy?

  • zajmuje mniej miejsca (montuje się je więc nie w komorze silnika, jak w przypadku wspomagania hydraulicznego, lecz na wale kierowniczym);
  • jest tańsze w produkcji;
  • rzadziej zdarzają się jego awarie.

Najczęstsze awarie elektrycznego wspomagania kierownicy

Najczęstszy problem z EPS to przegrzanie się podczas długotrwałej i intensywnej pracy. Skutkuje ono mniejszą wydajnością układu lub całkowitym brakiem wspomagania (wykonanie ruchu kierownicą wymaga wtedy większej siły). Z reguły komputer pokładowy może wykryć i zdiagnozować większość usterek z elektrycznym wspomaganiem kierownicy. Samodzielna naprawa nie należy do najłatwiejszych czynności – w przypadku większości awarii konieczna okazuje się wymiana całego układu, a dostęp do niego jest bardzo ograniczony. Dlatego naprawę warto powierzyć fachowcom, którzy skontrolują lub naprawią układ kierowniczy.