Filtr cząstek stałych (DPF) stał się nieodłącznym elementem współczesnych samochodów z silnikiem Diesla. Wmontowany obok katalizatora ma za zadanie wyłapywanie cząstek sadzy. W praktyce jednak często staje się źródłem problemów. Jak ich unikać?

Afera wokół Volkswagena rzuciła nowe światło na problemy współczesnych silników wysokoprężnych. Jednym z takich kłopotliwych elementów, najbardziej istotnym z punktu widzenia właściciela samochodu, jest filtr cząstek stałych (DPF). Filtr cząstek stałych montuje się w układach wydechowych samochodów z silnikiem Diesla w celu zmniejszenia emisji cząstek sadzy i popiołu. Zastosowanie DPF wyeliminowało emisję czarnego dymu, charakterystycznego  dla starszych pojazdów ze wspomnianym silnikiem. Nie uniknięto jednak innej niedoskonałości – zatykania się tego filtra w trakcie eksploatacji samochodu.

Jak (nie) działa filtr DPF?

W teorii stopień zanieczyszczenia (zatkania) filtra DPF jest monitorowany przez komputer samochodu i gdy przekroczy ustaloną wartość, zostaje automatycznie oczyszczony przez rozgrzanie do bardzo wysokiej temperatury. Mówimy wówczas o wypalaniu filtra. Niestety w praktyce, w ruchu miejskim przy częstych postojach procedura okazuje się nieskuteczna. Zostaje uruchomiona, ale nie ma możliwości całkowitego wypalenia filtra. Natomiast jej aktywacja skutkuje większym zużyciem paliwa oraz może prowadzić do rozrzedzania oleju silnikowego przez paliwo. Ostatecznie dochodzi do całkowitego zapchania filtra i konieczna okazuje się jego regeneracja.

Z tego powodu, aby ograniczyć problemy z filtrem DPF, właściciele współczesnych samochodów z silnikami wysokoprężnymi muszą przestrzegać pewnych dobrych zasad użytkowania samochodu.

6 rad, jak wydłużyć żywotność filtra DPF

  1. Po pierwsze – kiedy zapali się kontrolka ostrzegająca o zapchaniu filtra, powinniśmy wykonać procedurę wypalania. Zazwyczaj oznacza to konieczność jazdy na dłuższym dystansie ze stałą prędkością. W tym celu należy wyjechać poza miasto, najlepiej na fragment autostrady lub obwodnicy. Producent w instrukcji obsługi pojazdu szczegółowo opisuje warunki, jakie muszą zostać spełnione, aby wypalanie filtra było skuteczne. Taki zabieg warto prewencyjnie przeprowadzić od czasu do czasu w zależności od intensywności użytkowania samochodu w mieście.
  2. Zaleca się unikać niepotrzebnego, gwałtownego wciskania pedału gazu przy niskich obrotach silnika. Ta czynność powoduje, że paliwo nie spala się całkowicie i tworzy tym samym duże ilości sadzy zapychającej filtr DPF.
  3. Warto stosować specjalne oleje silnikowe przeznaczone do jednostek z filtrem DPF. To tzw. oleje niskopopiołowe oznaczane symbolem Low SAPS.
  4. Trzeba systematyczne kontrolować szczelność turbiny i wtryskiwaczy. Ma to na celu zapobieganie sytuacjom, w których do komory cylindra dostaje się olej silnikowy. Jego spalaniu towarzyszy powstawanie związków trwale zatykających filtr cząstek stałych.
  5. W miarę możliwości należy ograniczyć jazdę na krótkich dystansach i w korkach.
  6. Unikać gwałtownych przyspieszeń, używać auta także poza miastem, na długich dystansach i od czasu do czasu tankować lepszej jakości paliwo klasy premium.

Jeżeli wszystkie sposoby zawiodą, receptą jest regeneracja filtra DPF. W Norauto oferujemy tę usługę, co stanowi bardzo atrakcyjną alternatywę kosztownej wymiany filtra.