Aż 1,58 l paliwa na 100 km – taki rekord ekonomicznej jazdy w ubiegłym roku ustanowili… dwaj Polacy! Kamil Kłujsza i ­­Filip Raszewski pokonali trasę liczącą 234 km przy zużyciu jedynie 3,7 l benzyny. Jak tego dokonali? Z pewnością wykorzystali wszystkie znane tricki stosowane przez kierowców, którzy chcą jeździć ekonomicznie. Ty też poznaj 9 sposobów na eko driving, żeby zaoszczędzić na jeździe samochodem!

Pomysł na eco driving narodził się kilkanaście lat temu w krajach skandynawskich. Duże zanieczyszczenie powietrza i jego skutki – zarówno dla zdrowia ludzi, jak i ekosystemu –  sprawiają, że idea staje się coraz popularniejsza. Podstawę takiej jazdy stanowi płynna i zrównoważona jazda, dzięki której można także sporo zaoszczędzić…

Przeczytaj także: Najczęściej kupowane samochody w 2016 r. – raport

  1. Nie rozgrzewaj silnika, zanim ruszysz

Niektórzy kierowcy wychodzą z założenia, że przed wyjazdem należy rozgrzać silnik samochodu. Współczesne samochody nie potrzebują takich zabiegów i są gotowe do jazdy zaraz po przekręceniu kluczyków. Każda sekunda w bezruchu na włączonym samochodzie oznacza stratę paliwa.

Warto także pamiętać, by zapiąć pasy przed uruchomieniem silnika – dzięki temu zaoszczędzisz kilkanaście sekund przeznaczanych na utrzymywanie samochodu w bezruchu. W przeliczeniu na miesiące i lata takie postępowanie może przełożyć się na sporą sumę.

  1. Hamowanie silnikiem, czyli zrezygnuj z dojazdów „na luzie”

Kiedy widzisz czerwone światło, a do skrzyżowania masz jeszcze kilka metrów, „wrzucasz na luz”, przekonany o tym, że oszczędzasz paliwo? To błąd! W takiej sytuacji samochód również zużywa trochę paliwa, a można sprawić, by nie zasysało go wcale. Jak?

Przerzuć się na hamowanie silnikiem. W tych manewrach kluczowe jest operowanie sprzęgłem i kontrolowanie obrotów silnika. Zdejmij nogę z gazu, następnie zredukuj bieg na niższy. W przeciwnym razie auto zacznie ponownie zasysać paliwo. Delikatnie puść sprzęgło, by nie dopuścić do szarpnięcia. W ten sposób dojeżdżaj do miejsca zatrzymania, wspomagając się – w razie potrzeby – hamulcem nożnym. Dzięki temu nie tylko oszczędzisz paliwo, ale także wydłużysz żywotność układu hamulcowego.

  1. Płynna jazda, czyli ostrożnie z hamulcami!

Bardzo ważne jest także, by utrzymywać odpowiednią odległość od jadącego przed Tobą samochodu. Aby jeździć ekonomicznie, a więc nie stracić energii kinetycznej, potrzebujesz 30–50 m odstępu od pojazdu z przodu. Dzięki temu unikniesz wspomnianych gwałtownych zahamowań, a jednocześnie zyskasz większą kontrolę nad autem i zwiększysz bezpieczeństwo na drodze.

  1. Dostosowanie prędkości

Optymalne prędkości jazdy dostosowuje się do określonej trasy. Jeśli jedziesz drogą ekspresową, powinieneś poruszać się z prędkością ok. 90–120 km/h. Przyspieszenie z górnej granicy przedziału do 140 km/h zwiększa już zużycie paliwa nawet o 20%.

Inaczej wygląda jazda w mieście, która jest determinowana natężeniem ruchu oraz odpowiednią synchronizacją świateł. Za ekonomiczną prędkość przy optymalnych warunkach na drodze w mieście uważa się prędkość 50–60 km/h.

  1. Zwracaj uwagę na obroty silnika, czyli jedź na możliwie najwyższym biegu

Obecnie w większości nowych samochodów z manualnymi skrzyniami biegów jest dostępny system podpowiadający optymalny moment wrzucenia wyższego lub niższego biegu. Warto korzystać z tych wskazówek, ponieważ określają one najlepszy pod względem ekonomii jazdy moment zmiany biegu.

Jeżeli Twój samochód nie dysponuje takim asystentem, pamiętaj, aby zmiana biegu na wyższy odbywała się przy możliwie niskiej prędkości obrotowej silnika, ale tak, żeby po wrzuceniu wyższego biegu silnik się nie „dławił”. Jazda na niskich obrotach nie tylko wpływa na spalanie paliwa, ale także obniża poziom hałasu i emisji szkodliwych substancji.

Ważne! Pierwszego biegu używaj jak najkrócej, a najwyższego – przy możliwie najmniejszych obrotach. W pojazdach na benzynę przy rozpędzaniu obroty samochodu powinny mieścić się w zakresie 2200–3500 obr./min, a takich z dieslem – ok. 1700–3000.

  1. Zwracaj uwagę na właściwe ciśnienie opon

Wyniki badań przeprowadzone w Polsce przez koncern Michelin pokazują, że blisko 70% kierowców porusza się na oponach z nieodpowiednim poziomem ciśnienia. Tymczasem jedną z podstawowych zasad eco drivingu jest regularne kontrolowanie ciśnienia powietrza w oponach przynajmniej raz w miesiącu i przed każdą dłuższą podróżą. Dlaczego to takie istotne?

Zbyt niskie ciśnienie powietrza w oponie znacząco wpływa na zwiększenie oporów toczenia przez nią generowanych, a te przyczyniają się do szybszego zużycia opony. Przede wszystkim jednak pokonanie większych oporów toczenia sprawia, że auto zużywa więcej paliwa. Jeżeli często pokonujesz dłuższe dystanse, warto rozważyć zakup opon o obniżonych oporach toczenia.

Koniecznie zmieniaj także opony na letnie w odpowiednim momencie – jazda na „zimówkach” odbije się na Twoim portfelu. Więcej o oponach ekologicznych przeczytasz tutaj.

  1. Nie przewoź ze sobą zbędnego bagażu

Prawa fizyki są nieubłagane – zbędne obciążenie samochodu powoduje, że dla uzyskania tej samej wartości przyspieszenia wydatkowana jest większa energia i spalana większa ilość paliwa. Każdy dodatkowy kilogram w skali tysięcy przebytych kilometrów ma znaczenie. Szacuje się, że w zależności od typu samochodu około 100-kilogramowy dodatkowy bagaż będzie Cię kosztował 0,7 l na 100 km.

Kwestia ta odnosi się również do bagażników dachowych. Boks dachowy czy zwykłe uchwyty na rower lub narty zwiększają współczynnik oporu aerodynamicznego samochodu, a jego pokonanie – tak jak w przypadku zbędnych kilogramów – zużywa więcej paliwa. Jeśli więc nie planujesz wycieczki rowerowej czy nie będziesz korzystać z nart, poświęć chwilę, by usunąć sprzęt z bagażnika.

Przeczytaj także: Uchwyty rowerowe do samochodu – wybierz idealne dla siebie!

  1. Wyłączaj silnik, nawet podczas krótkich postojów

Zamknięty przejazd kolejowy? Współpasażer wyskoczył na chwilę do sklepu? Jeszcze tylko chwila na przetarcie tylnej szyby? We wszystkich tych sytuacjach najlepiej zgasić auto, by zadbać o swoje finanse. Nie trzeba obawiać się zużycia zapłonu – samochody przystosowane są do kilkudziesięciu tysięcy uruchomień silnika.

  1. Rozsądnie używaj klimatyzacji

Klimatyzacja w samochodzie zdecydowanie poprawia komfort jazdy, trzeba jednak pamiętać, że znacznie podnosi koszty eksploatacji, szczególnie klimatyzacje półautomatyczne i manualne. Testy automobilklubu ADAC wykazały, że jeszcze 5 lat temu średnio przy prędkości 50 km/h na każde przejechane 100 km z włączoną tego typu „klimą” samochód potrzebowało 0,4 l paliwa więcej. Współcześnie testowane przez ADAC pojazdy zużywały już w tych samych warunkach „tylko” 0,3 l paliwa więcej.

Warto pamiętać, że samochody wyposażone w klimatyzację automatyczną są zdecydowanie oszczędniejsze pod tym względem. Dzięki danym z różnych czujników w pojeździe komputer potrafi sterować układem klimatyzacji, tak aby osiągnąć daną temperaturę przy jak najmniejszym zużyciu paliwa.

Jeśli mowa o klimatyzacjach manualnych i półautomatycznych wartości te są nieco wyższe. W tym przypadku warto przed jazdą przewietrzyć auto oraz przed włączeniem „klimy” zamknąć dopływ gorącego powietrza. Dobrze – również ze względów zdrowotnych – nie obniżać temperatury o więcej niż 3 stopnie. Więcej informacji o poprawnym używaniu klimatyzacji znajdziesz w tym artykule ekspertów Norauto.

Wskazówki dotyczące jazdy ekonomicznej pozwolą Ci nie tylko zatroszczyć się o swoje finanse, ale także bezpieczeństwo i kondycję auta. Warto zatem wziąć je sobie do serca i od kolejnego wyjazdu z garażu wcielać je w życie.

 

Nowa gama boosterów i prostowników