Przy doborze nowych felg do samochodu najwygodniej i najbezpieczniej skorzystać z naszego konfiguratora, który zadba o to, aby obręcze pasowały do auta. Warto jednak mieć świadomość, że czasem pojawi się konieczność użycia tzw. pierścienia centrującego. Na czym polega jego funkcja?

Czym są pierścienie centrujące

Pierścienie centrujące to obręcze wykonane z plastiku lub stali niwelujące różnicę między średnicą piasty a średnicą otworu centrującego felgi aluminiowej – niezwykle istotne elementy podczas doboru nowych felg.

Obręcze aluminiowe mają tzw. otwór centralny, dzięki któremu osadza się je na piaście samochodu. Rozmiar tego otworu (jego średnica) jest bardzo istotnym parametrem felgi, a w skrajnych przypadkach jego niewłaściwy dobór może uniemożliwić montaż koła, np. kiedy piasta okaże się szersza niż otwór felgi. Z tego powodu przy doborze felg aluminiowych najlepiej skorzystać z naszego konfiguratora. Pozwoli dobrać odpowiednie felgi do wybranego modelu samochodu, dzięki czemu zyskamy pewność, że będą idealnie pasować. Czasami do felg są dołączane pierścienie centrujące. Dlaczego?

Pierścienie centrujące – jaką funkcję spełniają?

Producenci felg dopuszczają pewne niewielkie różnice średnicy między otworem centralnym koła a kołnierzem piasty. Te różnice niwelujemy właśnie za pomocą pierścieni centrujących. Dzięki takiemu pierścieniowi felga jest bezpiecznie osadzona na kołnierzu piasty. Pierścień centrujący pozycjonuje koło względem osi tylko i wyłącznie podczas montażu felgi na piastę. Następnie dokręca się felgę za pomocą śrub lub nakrętek i to one podczas jazdy odpowiadają za utrzymanie koła na określonej pozycji względem osi. Należy bowiem zaznaczyć, że nie można dopuścić do sytuacji, w której nie ma idealnego spasowania między felgą a piastą. Pomimo że da się ją zamontować dzięki śrubom przytwierdzającym do piasty koła, to koło zostanie narażone na drgania, a na śruby będą działać ogromne siły, co w konsekwencji może doprowadzić do kosztownej awarii. Ponadto brak idealnego spasowania pierścieni centrujących powoduje drgania i wibracje, nasilające się szczególnie przy prędkościach około 100–120 km/h.

W przypadku pojawienia się wątpliwości podczas doboru felg do samochodu pomocą służą nasi eksperci w serwisach Norauto lub konsultanci, z którymi można się skontaktować za pomocą wygodnego chatu na stronie norauto.pl.