Z pewnością zdarzyło Ci się odwiedzić aptekę, w której brakowało leku, po który przyszedłeś. Farmaceuta nie odesłał Cię raczej z kwitkiem, lecz zaproponował zamiennik o innej nazwie i bardzo podobnym składzie. Sytuacja na rynku motoryzacyjnym wygląda podobnie. Wiele firm produkuje zamienniki oryginalnych podzespołów aut i przekonuje przy tym o jakości porównywalnej do części użytych podczas pierwszego montażu. Czy warto je stosować?

Ceny zamienników bywają nawet dwukrotnie niższe niż ceny części oryginalnych. Czy takie elementy można stosować bez obaw? A przede wszystkim – jak wpływają one na eksploatację pojazdu w wieloletniej perspektywie? Przedstawiamy wady i zalety motoryzacyjnych zamienników.

Oryginalne części samochodowe

Na wstępie zaznaczmy, że podczas serwisu pojazdu autoryzowane stacje obsługi (ASO) z reguły oferują takie same części, jakich użyto podczas montażu auta w fabryce. Są to elementy najwyższej jakości, a co za tym idzie – w najwyższej cenie. Ich niepodważalną zaletą jest to, że w razie jakichkolwiek problemów możesz skorzystać z gwarancji, którą zapewnia Ci ASO, gdyż bierze ona pełną odpowiedzialność za użytą do naprawy samochodu część.

Zamienniki części samochodowych

Alternatywą dla podzespołów fabrycznych są części zamienne. Obowiązująca w Unii Europejskiej dyrektywa GVO podzieliła je na cztery kategorie:

  • OE – części oryginalne, sygnowane logiem producenta pojazdu, najczęściej dostępne w ASO;
  • OEM – części oryginalne, lecz pochodzące od firmy zewnętrznej (sygnowane jej logo) dostarczającej elementy do pierwszego montażu;
  • OEQ – zamienniki, których jakość potwierdzono testami oraz certyfikatami, dostępne przeważnie w hurtowniach;
  • AM – pozostałe zamienniki, niezweryfikowane żadnym testem, bez certyfikatów.

Powszechne przekonanie, że zamienniki to produkty niskiej jakości, wynika zatem z braku wiedzy, do jakiej kategorii dana część jest zaliczana. Gdy dokonujesz świadomego wyboru i decydujesz się na część OEM, możesz zakupić element, który od części fabrycznej odróżnia jedynie opakowanie. Jego cena potrafi być jednak o połowę niższa!

Dodamy w tym miejscu, że serwisy Norauto nie sprzedają części o niepewnym pochodzeniu i wątpliwej jakości. Wychodzimy z założenia, że zaufanie klientów, ich bezpieczeństwo i zadowolenie z usługi stoją zawsze na pierwszym miejscu.

Drugie życie oryginału – regeneracja

Jednym ze sposobów na obniżenie wydatków związanych z serwisem auta jest regeneracja części. Jest to świetny sposób na przywrócenie do życia na przykład turbosprężarek, alternatorów czy rozruszników. Poprawnie wykonany zabieg nie tylko pozwala na ich ponowne użycie, lecz także sprawia, że części stają się w pełni wartościowymi podzespołami. Co ciekawe, regenerowane elementy sprzedają także ASO, mają one jednak obowiązek informowania klienta o pochodzeniu części, a także jej specjalnego oznaczenia.

Sprawdź także: Regeneracja turbo. Czy Twój samochód jej potrzebuje?

Tanie podróbki

Pamiętaj, że pełnowartościowe zamienniki nie mają nic wspólnego z tanimi podróbkami, czyli produktami, które nie zostały poddane oficjalnym testom i nie posiadają żadnych certyfikatów. Ich stosowanie to mniejszy wydatek jedynie podczas zakupu, w praktyce doprowadza zaś do dużych kosztów związanych z częstymi wymianami lub uszkodzeniem innych elementów pojazdu. Zdecydowanie ostrzegamy przed montażem tych części w układzie hamulcowym lub jezdnym – może to doprowadzić do tragicznego wypadku!

Zamienniki a gwarancja pojazdu

W ramach wspomnianej wcześniej dyrektywy GVO dozwolone jest stosowanie przez kierowców części o standardzie porównywalnym do elementów fabrycznych, bez utraty gwarancji lub jej ograniczenia. Nie musisz kupować ich u dilera samochodowego – klient ma prawo dostarczyć je wraz z autem przekazanym do serwisu. Należy jednak pamiętać, że nie mogą być to części wadliwe lub nieznanego pochodzenia. W takim przypadku dochodzenie roszczeń w razie awarii samochodu może bowiem okazać się niewykonalne.

Czy zawsze warto oszczędzać?

Na koniec chcemy podkreślić, że mimo wielu argumentów przemawiających za stosowaniem zamienników części, nie zawsze należy szukać oszczędności. Istnieją samochodowe elementy – przykładowo pierścienie tłokowe i panewki – których ulokowanie wymaga wielogodzinnej pracy podczas wymiany. Lepiej zastąpić je więc częściami najwyższej jakości, niż narażać się na konieczność ponownej interwencji.

Nie opłaca się również oszczędzać na częściach takich jak pasek rozrządu, którego zerwanie może zniszczyć wiele elementów silnika i pociągnąć za sobą wydatki rzędu kilku tysięcy złotych. Warto zatem oszczędzać – ale w przypadku części samochodowych należy zachować ostrożność.

Zobacz też: Rozrząd silnika – wszystko, czego nie wiesz, a powinieneś.