Tuleje zawieszenia pełnią bardzo ważne funkcje – umożliwiają prawidłową, a przede wszystkim cichą pracę wahaczy i łączników, osadzają układ zawieszenia w konstrukcji samochodu oraz tłumią wstrząsy podczas pracy układu jezdnego. To jednocześnie pierwszy element, który zużywa się w zawieszeniu.

Czym są tuleje zawieszenia?

Tuleje zawieszenia, inaczej tuleje metalowo-gumowe lub silentblocki, to niewielkie elementy zawieszenia auta, których zużycie przysparza sporo kłopotów. Tuleje znajdziemy w:

  • łącznikach drążków stabilizatora i drążkach stabilizatora (wymianie podlega najczęściej cała część, zaś w niektórych autach istnieje możliwość wymiany jedynie gum stabilizatora);
  • mocowaniach amortyzatorów;
  • wahaczach.

Jakie przeznaczenie mają tuleje zawieszenia?

Tuleje zawieszenia tłumią wstrząsy w czasie jazdy. Sprężyna i amortyzator przyjmują na siebie nierówności i mogą zniwelować wstrząs, którego nie udało się wytłumić oponom. Kolejnym zadaniem tulei jest zmniejszenie naprężeń w elementach zawieszenia. Łączniki, stabilizatory i wahacze niezmiennie muszą znosić obciążenie w każdym kierunku. Co się dzieje, kiedy tuleje przestają spełniać swoje funkcje? Luz między metalem i gumą doprowadza do:

  • pogorszenia precyzji kierowania;
  • hałasu i charakterystycznego pukania, wibracji;
  • odczuwalne zmiany na wyboistych drogach, niezniwelowanych wstrząsów;
  • szarpania i opóźnionej reakcji auta.

Szybkie skręcenie kół i dokładne obejrzenie łączeń drążków pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości i prędko zweryfikować, czy tuleje zawieszenia rzeczywiście szwankują. Jeśli guma w drążkach jest pokruszona, wystaje lub z nich wypadła, należy udać się do mechanika.

Jak dbać o tuleje zawieszenia – serwis i eksploatacja

W przypadku niektórych modeli aut tuleje zużywają się już po przejechaniu około 15 tys. km. Wszystko zależy jednak od jakości części i intensywności korzystania z samochodu. Warto przy tym wymieniać je parami, ponieważ zużycie z jednej strony wskazuje na to, że tuleje po drugiej stronie w niedługim czasie również zostaną wyeksploatowane.

W większości przypadków trudno o regularne dbanie o tuleje zawieszenia. Możemy jedynie:

  • oszczędzać auto;
  • omijać wyboje i dziury;
  • nie jeździć blisko wyeksploatowanej prawej krawędzi jezdni.

Zobacz też, jak zadbać o amortyzatory przed podróżą.