Tuleje zawieszenia – co powinniśmy o nich wiedzieć?

Tuleje zawieszenia pełnią bardzo ważne funkcje – umożliwiają prawidłową, a przede wszystkim cichą pracę wahaczy i łączników, osadzają układ zawieszenia w konstrukcji samochodu oraz tłumią wstrząsy podczas pracy układu jezdnego. To jednocześnie pierwszy element, który zużywa się w zawieszeniu.
Czym są tuleje zawieszenia?
Tuleje zawieszenia, inaczej tuleje metalowo-gumowe lub silentblocki, to niewielkie elementy zawieszenia auta, których zużycie przysparza sporo kłopotów. Tuleje znajdziemy w:
- łącznikach drążków stabilizatora i drążkach stabilizatora (wymianie podlega najczęściej cała część, zaś w niektórych autach istnieje możliwość wymiany jedynie gum stabilizatora);
- mocowaniach amortyzatorów;
- wahaczach.
Jakie przeznaczenie mają tuleje zawieszenia?
Tuleje zawieszenia tłumią wstrząsy w czasie jazdy. Sprężyna i amortyzator przyjmują na siebie nierówności i mogą zniwelować wstrząs, którego nie udało się wytłumić oponom. Kolejnym zadaniem tulei jest zmniejszenie naprężeń w elementach zawieszenia. Łączniki, stabilizatory i wahacze niezmiennie muszą znosić obciążenie w każdym kierunku. Co się dzieje, kiedy tuleje przestają spełniać swoje funkcje? Luz między metalem i gumą doprowadza do:
- pogorszenia precyzji kierowania;
- hałasu i charakterystycznego pukania, wibracji;
- odczuwalne zmiany na wyboistych drogach, niezniwelowanych wstrząsów;
- szarpania i opóźnionej reakcji auta.
Szybkie skręcenie kół i dokładne obejrzenie łączeń drążków pozwoli rozwiać wszelkie wątpliwości i prędko zweryfikować, czy tuleje zawieszenia rzeczywiście szwankują. Jeśli guma w drążkach jest pokruszona, wystaje lub z nich wypadła, należy udać się do mechanika.
Jak dbać o tuleje zawieszenia – serwis i eksploatacja
W przypadku niektórych modeli aut tuleje zużywają się już po przejechaniu około 15 tys. km. Wszystko zależy jednak od jakości części i intensywności korzystania z samochodu. Warto przy tym wymieniać je parami, ponieważ zużycie z jednej strony wskazuje na to, że tuleje po drugiej stronie w niedługim czasie również zostaną wyeksploatowane.
W większości przypadków trudno o regularne dbanie o tuleje zawieszenia. Możemy jedynie:
- oszczędzać auto;
- omijać wyboje i dziury;
- nie jeździć blisko wyeksploatowanej prawej krawędzi jezdni.
Zobacz też, jak zadbać o amortyzatory przed podróżą.
