Przeprowadzona kilka lat temu w Polsce akcja koncernu Michelin pokazała, że kierowcy raczej nie zawracają sobie głowy odpowiednim ciśnieniem powietrza w oponach. Często zapominamy, że to niezwykle istotny aspekt nie tylko ze względu na bezpieczeństwo jazdy.

Opony to jedyne elementy samochodu, które zapewniają mu kontakt z asfaltem. Odpowiadają więc za wszystkie aspekty jazdy – od bezpieczeństwa przez komfort po ekonomię. To od prawidłowej kondycji opon zależy skuteczność działania systemu ABS czy stabilizacja toru jazdy, przyczepność w zakręcie, długość drogi hamowania oraz poziom zużycia paliwa. Nawet najwyższej klasy samochód na oponach z nieprawidłowym poziomem ciśnienia może się stać niebezpieczny i niekomfortowy.

Ciśnienie powietrza w oponach – nie możesz go ignorować

Aby opona odznaczała się optymalnymi właściwościami i pracowała w samochodzie w sposób, w jaki przewidział to producent, ciśnienie powietrza w jej wnętrzu musi być zgodne z odgórnymi zaleceniami. Nieodpowiednie ciśnienie – zarówno zbyt wysokie, jak i zbyt niskie – przyspiesza zużycie opony, ponieważ sprawia, że powierzchnia jej styku z asfaltem jest zbyt mała albo zbyt duża. W tym drugim przypadku dochodzi również do zwiększenia oporów toczenia generowanych przez oponę. Te z kolei mają bezpośrednie przełożenie na większe zużycie paliwa przez samochód. Badania Michelin dowodzą, że niewłaściwe ciśnienie w oponach zwiększa zużycie paliwa o około 0,3 l na 100 km w samochodzie, którego średnie spalanie wynosi 8 l/100 km.

Jak widać, nieodpowiednia ilość powietrza w oponach może nas sporo kosztować, ale przede wszystkim chodzi o bezpieczeństwo. Przy nieprawidłowo napompowanych oponach samochód nie zachowuje optymalnych właściwości jezdnych. Jeżeli weźmiemy pod uwagę powyższe czynniki, widzimy wyraźnie, że tak prosta czynność, jak kontrola ciśnienia powietrza w oponach powinna stać się rutyną.

Jakie powinno być ciśnienie powietrza w oponach?

O prawidłowej ilości powietrza w oponach mówią nam specjalne tabele ciśnienia, które najczęściej są umieszczone na wewnętrznej części słupka drzwi kierowcy lub na wewnętrznej stronie klapki wlewu paliwa. Tabela określa optymalny poziom ciśnienia powietrza w oponie z uwzględnieniem zarówno homologowanego rozmiaru opony, jak i stopnia obciążenia samochodu. Wystarczy odszukać odpowiednie pole w tabeli i odczytać wartość prawidłowego ciśnienia. Warto pamiętać, że wytyczne z tabeli dotyczą opon zimowych i letnich – ciśnienie powietrza w oponach zimowych nie powinno odbiegać od tego w letnich.

Pomiaru ciśnienia powietrza w oponach nie można dokonywać zaraz po długiej jeździe, kiedy opony są rozgrzane. Ciśnienie mierzymy zawsze na „zimnej oponie”. Eksperci zalecają, aby sprawdzać je przynajmniej raz w miesiącu oraz przed każdą dłuższą podróżą.

Warto zadbać, by ciśnienie powietrza w naszych oponach było nieustannie na odpowiednim poziomie – zgodne z wytycznymi producenta podanymi w tabeli ciśnienia, ale i dostosowane do obciążenia pojazdu. Tylko w ten sposób zapewnimy sobie komfort i bezpieczeństwo podróży, a oponom – dłuższą żywotność.

Przeczytaj też, jak czytać etykiety energetyczne na oponach