Ciało obce w oponie – co zrobić?

NORAURTO_cialo_obce_w_oponie

Gwóźdź, rozbite szkło i inne ciało obce wbite w oponę to jedna z najczęstszych usterek, które mogą przydarzyć się na trasie. Czy w takim przypadku można kontynuować jazdę? Czy tego typu uszkodzenie kwalifikuje oponę do wymiany? Radzimy, jak postąpić w przypadku przebicia opony.

Ciało obce wbite w oponę powoduje utratę ciśnienia w oponie. Kontynuowanie jazdy na oponach ze zbyt niskim ciśnieniem może z kolei prowadzić do zniszczenia opony, felgi, a nawet uszkodzenia zawieszenia. Ponadto – im dłużej eksploatuje się uszkodzoną oponę, tym mniejsze prawdopodobieństwo, że uda się ją naprawić w serwisie.

Ciało obce w oponie – jak zachować się na trasie?

Najważniejsze – nigdy nie usuwaj samodzielnie ciała obcego z opony! Jej konstrukcja sprawia bowiem, że wbity w oponę ostry przedmiot jest ściskany przez stalowy kord, co na jakiś czas zapobiega utracie ciśnienia. Po zauważeniu uszkodzenia należy jednak jak najszybciej udać się do serwisu.

Zdarza się jednak usterka na tyle rozległa, że następuje całkowita utrata ciśnienia w oponie i kontynuowanie jazdy okazuje się niemożliwe. Samochód traci prędkość i pojawiają się problemy z utrzymaniem prawidłowego toru jazdy. W takiej sytuacji konieczna jest wymiana koła na zapasowe.

Nowe samochody coraz częściej wyposażone są także w koło zapasowe w sprayu, czyli preparat, który aplikuje się do wnętrza koła w celu wyrównania ciśnienia i uszczelnienia przebicia opony. Umożliwia on bezpieczne dojechanie do najbliższego warsztatu.

Zobacz również: Koło zapasowe w sprayu – jak działa?

Czy zawsze konieczna jest wymiana opony?

Jeśli doszło do uszkodzenia ścianek bocznych opony, najprawdopodobniej konieczna będzie jej wymiana. Przebicie lub rozerwanie boku osłabia bowiem strukturę opony, a co za tym idzie – jej naprawa nie zagwarantuje bezpieczeństwa eksploatacji.

Jeśli jednak ciało obce wbiło się w czoło opony (czyli część pokrytą bieżnikiem), istnieje szansa na skuteczną naprawę – konieczna jest jednak wizyta w serwisie, który fachowo uszczelni uszkodzone miejsce.

Technologia Run Flat – na czym polega?

Z ostrym ciałem obcym wbitym w oponę można sobie (przynajmniej tymczasowo) poradzić dzięki oponom typu Run Flat. Pozwalają one na kontynuowanie jazdy po całkowitej utracie ciśnienia w oponie nawet przez 80 km. Opony Run Flat posiadają specjalnie wzmocnione ścianki boczne, które usztywniają ich konstrukcję i podtrzymują ją, gdy spada ciśnienie powietrza. Właśnie dlatego podczas używania opon typu Run Flat konieczne jest używanie czujników ciśnienia.

Zobacz również: Opony Run Flat – czym są i na jakiej zasadzie działają?