Mimo że termometry pokazują już dodatnie temperatury i coraz częściej myślimy o wiośnie, warunki drogowe nadal pozostawiają wiele do życzenia. Zima pozostawiła bowiem po sobie przykre niespodzianki na drodze – możemy do nich zaliczyć błoto pośniegowe oraz tak zwany czarny lód. Co to takiego i jak nie wpaść przez nie w poślizg? Podpowiadamy!

Z artykułu dowiesz się:

  • czym jest błoto pośniegowe,
  • jak powstaje czarny lód i czemu zagraża kierowcy,
  • jak wyjść z poślizgu.

W okresie wczesnej wiosny warto zachować wzmożoną czujność przed każdą podróżą samochodem. Brak wyraźnych śladów zagrożenia wcale nie oznacza, że jezdnia jest bezpieczna. Zobacz, dlaczego problem śliskiej nawierzchni nie kończy się po ustaniu dużych mrozów i jakich warunków na drodze należy obawiać się w okresie przedwiośnia.

Zobacz także: Jazda na oponach letnich zimą – potencjalne zagrożenia

Błoto pośniegowe – poważne zagrożenie

Ustępujące mrozy, chwilowe skoki dodatnich temperatur oraz lekkie opady przyczyniają się do tego, że na drodze powstaje błoto pośniegowe. Jest to topniejący śnieg, który zalega na jezdni, wymieszany z piaskiem, solą lub środkami chemicznymi oczyszczającymi ulice. To prawdziwie zabójcza mieszanka zagrażająca bezpieczeństwu kierowców na drodze. Przez błoto pośniegowe przyczepność kół do podłoża jest bardzo zła, dlatego nietrudno o wypadek.

Czarny lód – co to jest?

Czarny lód to tak zwana „szklanka”, która zalega na asfalcie. Kiedy po ciepłym, ale deszczowym dniu temperatura w nocy spadnie poniżej zera, z padającego wcześniej deszczu czy śniegu utworzy się gołoledź. Następnego dnia mimo słońca i dodatniej temperatury czarny lód się utrzymuje, ale na jezdni jest prawie niewidoczny! To bardzo niebezpieczne warunki na drodze.

Bądź ostrożny i zadbaj o bezpieczeństwo wczesną wiosną

Wczesnowiosenny czas jest więc bardzo trudnym okresem dla kierowców. Nie należy sugerować się pozornie ładną pogodą. Jeśli nieświadomy zagrożenia kierowca będzie przemieszczać się z większą prędkością, może to grozić poślizgiem. W tym okresie należy unikać gwałtownego przyspieszania i hamowania, zwłaszcza na zakrętach pokrytych czarnym lodem.

Po łuku warto jechać ze stałą prędkością, tak aby nie wpaść w poślizg. Dodatkowo jeśli pokonujemy zakręt szeroko, mamy większe szanse na to, że koła zachowają lepszą przyczepność.

Podczas jazdy w okresie pozimowym musimy być równie ostrożni co przy największych mrozach.

Jak wyjść z poślizgu?

Jeśli jednak znajdziemy się w sytuacji zagrożenia, musimy wiedzieć, jak sobie wtedy poradzić. Kiedy czujemy, że wpadliśmy w poślizg, a nasz samochód:

  • jest wyposażony w system ABS – powinniśmy stosować się do zaleceń producenta, czyli wcisnąć hamulec z całej siły.
  • nie posiada systemu ABS – należy hamować pulsacyjnie.

Dowiedz się więcej o tym, jak wyjść z poślizgu w różnych sytuacjach na drodze.

Zmiany temperatur i coraz mocniej świecące słońce to znak, że warunki na drodze się zmieniają. Nie oznacza to jednak, że od razu zmieniają się na lepsze. Warto zachować czujność, by wejść w nowy sezon bezpiecznie!