Dym wydobywający się z rury wydechowej to mieszanka gazów, która jest efektem procesu spalania zachodzącego w silniku. Dym ten powinien być bezbarwny. Zdarza się jednak, że spaliny mają barwę czarną, białą lub niebieską. To znak, że jednostka napędowa może wymagać naprawy. Przeczytaj artykuł i dowiedz się więcej.

Kolor dymu z rury wydechowej może pomóc w rozpoznaniu usterki. Zamiana barwy spalin niemal zawsze świadczy o awarii – zarówno w przypadku silników benzynowych, jak i wysokoprężnych.

Biały dym z rury wydechowej

Wydobywające się z rury wydechowej kłęby pary wodnej w czasie mroźnej pogody nie są niczym niepokojącym. Oznaką usterki jest dopiero gęsty, biały dym, pojawiający się także w czasie słonecznych dni. Świadczy bowiem o tym, że w silniku następuje spalanie płynu chłodniczego lub wody. Często białemu zabarwieniu spalin towarzyszy więc ubytek płynu chłodniczego ze zbiornika wyrównawczego oraz nierówna praca silnika.

Może być to spowodowane:

  • pęknięciem głowicy,
  • pęknięciem kadłuba silnika,
  • uszkodzeniem uszczelki pod głowicą.

Niebieski dym z rury wydechowej

Niebieskie lub błękitne zabarwienie spalin to z kolei znak, że silnik spala nie tylko benzynę, ale także olej. Najczęściej okazuje się to wynikiem:

  • zużycia uszczelniaczy zaworowych (niebieskie spaliny pojawiają się po uruchomieniu samochodu lub przy schodzeniu z wysokich obrotów);
  • awarii pierścieni tłokowych i głowni cylindra (niebieski dym wydobywa się podczas podkręcania obrotów lub jazdy na luzie);
  • awarii turbiny w turbosprężarce.

Po pojawieniu się niebieskiego dymu z rury wydechowej warto sprawdzić poziom oleju – w naszej infografice pokazujemy, jak to zrobić.

Czarny dym z rury wydechowej

Z takim zabarwieniem dymu można spotkać się przede wszystkim w samochodach wyposażonych w silnik wysokoprężny. Powód stanowi niewłaściwy przebieg procesu spalania, w którego wyniku w spalinach pojawia się zbyt dużo cząsteczek sadzy. Może być to związane z:

  • awarią pompy wtryskowej,
  • usterką końcówek wtryskiwaczy,
  • zapchaniem się filtra DPF.

Należy jednak pamiętać, że niewielka ilość czarnego dymu może pojawić się w autach z silnikiem Diesla także wtedy, gdy pojazd jest nadmiernie obciążony bagażami lub intensywnie przyspiesza, wchodząc na wysokie obroty. To niestety specyfika silników wysokoprężnych.

W przypadku samochodów z benzynową jednostką napędową czarne spaliny są natomiast najczęściej wynikiem usterki układu sterowania silnikiem.

Pamiętaj! Samodzielna diagnostyka nie da pełnego obrazu awarii, dlatego po zauważeniu niepokojących objawów zalecamy wizytę w serwisie samochodowym. Tylko fachowiec będzie w stanie potwierdzić, jaka usterka jest przyczyną tzw. „kopcenia” z rury wydechowej. Warto pamiętać, że im wcześniejsza interwencja, tym większa szansa na uniknięcie wysokich kosztów naprawy.