Automatyczna skrzynia biegów – oznaczenia i opis

Automatyczna skrzynia biegów – oznaczenia i opis

Samochody z automatyczną skrzynią biegów stanowią jedynie 10% aut poruszających się po ulicach Europy. Polscy kierowcy coraz bardziej przekonują się jednak do tego rozwiązania. Automatyczna skrzynia sprawdza się zwłaszcza podczas jazdy po zakorkowanym mieście. Nie oznacza to jednak, że nie spełni ona wymagań osób preferujących bardziej dynamiczną jazdę. Sprawdź, co warto o niej wiedzieć!

 Korzystanie z auta z automatyczną skrzynią biegów jest wygodne i łatwe, ale wymaga wypracowania pewnych nawyków i poznania oznaczeń. Należy również pamiętać o odpowiedniej konserwacji – przede wszystkim o regularnej wymianie oleju.

Oznaczenia na automatycznej skrzyni biegów

 Podstawa korzystania z automatycznej skrzyni biegów opiera się na znajomości symboli, oznaczających określone pozycje i tryby skrzyni.

  • D – tryb do jazdy w przód na wszystkich dostępnych biegach.
  • N – tzw. „luz”, czyli tryb neutralny, w którym można uruchomić lub wyłączyć silnik. Używany podczas dłuższego postoju i bezkolizyjnej zmiany biegu. W tym trybie blokada kół nie zostaje włączona. Co ważne: „luzu” nie należy wrzucać w trakcie jazdy!
  • P – tryb używany do pozostawiania samochodu na postoju oraz uruchamiania i gaszenia pojazdu. W tym trybie włączona zostaje blokada kół.
  • R – bieg wsteczny. Należy wybierać go na postoju, z wrzuconym hamulcem wstecznym.
  • S – tryb sportowy, służący do bardziej dynamicznej jazdy. Dzięki niemu silnik osiąga wyższe obroty, a kolejne biegi wrzucane są w dłuższych odstępach czasu.
  • Shift Lock – służy do przełożenia dźwigni biegu w warunkach serwisowych, gdy nie działa stacyjka lub hamulec główny.
  • W lub śnieżynka – tryb zimowy do jazdy po śliskich nawierzchniach.
  • 1 – zablokowany zostaje 1. bieg. Tryb użyteczny np. przy wyjeżdżaniu z zaspy śnieżnej lub hałdy piachu.
  • 2 – tryb pozwalający na korzystanie z 1. i 2. biegu. Jest szczególnie korzystny przy jeździe po stromych wzniesieniach lub przy ciągnięciu przyczepy.
  • 3 – skrzynia działa w trybie automatycznym do 3. biegu.
  • + / – lub M – tryb, dzięki któremu można ręcznie zmieniać biegi.

Zasady eksploatacji automatycznej skrzyni biegów

Znajomość oznaczeń to jednak dopiero początek. Należy pamiętać dodatkowo o kilku zasadach obchodzenia się z autem z automatyczną skrzynią biegów – dzięki temu jazda będzie nie tylko komfortowa, ale przede wszystkim bezpieczna.

  1. Nie wrzucaj luzu (tryb N) w trakcie jazdy. Podczas przełączania na pozycje neutralną koła samochodu powinny być nieruchome.
  2. W trakcie jazdy nie przerzucaj biegów z trybu jazdy do przodu (D) na tryb do jazdy w tył (R). Również w tym przypadku samochód powinien się najpierw całkowicie zatrzymać – podobnie jak przy prowadzeniu auta ze skrzynią manualną.
  3. W trakcie jazdy dźwignię skrzyni biegów przerzucaj jedynie „w dół”, wybierając tryby związane z blokadą konkretnych biegów lub przełożeń.
  4. Pamiętaj, że samochody z automatyczną skrzynią biegów nie powinny być holowane. Bezpieczniejszym rozwiązaniem jest przewożenie ich na lawecie.

Wskazówka: Konserwację i naprawę automatycznych skrzyń biegów warto zlecić specjalistom (np. z serwisu Norauto). Z profesjonalną ekipą masz pewność, że wszystkie czynności zostaną wykonane w zgodzie z zaleceniami producenta.