ABC trzyliterowych skrótów systemów w Twoim (nowym) samochodzie.

Kiedy zapadł ten moment o zakupie nowego samochodu i przeglądacie oferty na portalach internetowych lub udajecie się do salonu, często możecie się spotkać ze skrótami, które na pierwszy rzut oka niewiele wam mówią. Co one oznaczają i za co odpowiadają? Zerknijcie na krótkie kompendium wiedzy w tym temacie:
2WD (2 Wheel Drive) – napęd na dwa koła.
FWD (Front Wheel Drive) – napęd na oś przednią.
RWD (Rear Wheel Drive) – napęd na oś tylną.
4WD (4 Wheel Drive) lub AWD (All Wheel Drive) – napęd na cztery koła, można też zetknąć się ze skrótem 4×4.
ABC (Active Body Control) – aktywna regulacja zawieszenia neutralizująca przechyły boczne. System z powodzeniem stosowany w autach dostawczych.
ABD (Automatic Bloking of Differential) – automatyczne blokowanie mechanizmu różnicowego. Rozwiązanie to stosowane jest głównie w autach terenowych i ułatwia poruszanie się samochodem w trudnych warunkach.
ABS (Anti-Lock Braking System) – ojciec systemów bezpieczeństwa głównie kojarzony z marką Mercedes, choć zapoczątkowany przez angielską markę Jensen. ABS zapobiega blokowaniu się kół podczas hamowania, dzięki czemu zmniejsza prawdopodobieństwo wpadnięcia w poślizg. System z chirurgiczną precyzją symuluje hamowanie pulsacyjne pozwalając znacznie skrócić drogę hamowania przy jednoczesnym maksymalnym zachowaniu trakcji.
ACC (Active Cruise Control) – aktywny tempomat, który nie tylko automatycznie dostosowuje prędkość i bezpieczną odległość do pojazdu znajdującego się z przodu, lecz także skutecznie zahamuje w razie konieczności.
AEB (Autonomus Emergency Braking) – system, który za pomocą radarów z przodu pojazdu śledzi sytuacje na drodze i w razie wystąpienia krytycznej sytuacji, uruchamia system hamulcowy przeciwdziałając kolizji.
AFL (Adaptive Forward Lighting) – technologia doświetlania zakrętów przez przednie reflektory.
ALR (Automatic Locking Reactor) – zautomatyzowane napinanie pasów bezpieczeństwa. W sytuacji kolizji napinacze błyskawicznie blokują pasy bezpieczeństwa utrzymując kierowcę i pasażerów na miejscu. Działają do chwili normalnego ich odpięcia.
ASR (Acceleration Slip Regulation) – inaczej kontrola trakcji. System bezpieczeństwa, który zapobiega uślizgowi kół podczas gwałtownego przyspieszania lub ruszania ze śliskiej nawierzchni. W zależności od producenta pojazdu możecie się również spotkać z nazwą TSC, TRC lub DSC.
BAS (Brake Assistance System) – jest to elektroniczne wspomaganie układu hamulcowego. Podczas, gdy kierowca gwałtownie wciśnie pedał hamulca, system maksymalnie zwiększa ciśnienie w układzie, zwiększając szansę na zatrzymanie się przed przeszkodą.
EBD (Electronic Brakeforce Distribution) – działający przy pomocy ABS system, automatycznie rozdzielający siłę hamowania na poszczególne koła. Przydatny szczególnie podczas gwałtownego hamowania na zakręcie.
ESP (Electronic Stability Program) – za tym skrótem kryje się układ stabilizujący tor jazdy. Gdy czujniki wykryją, że samochód wpada w poślizg, w porozumieniu z ABS i ASR, pozwala wyjść kierowcy z opresji obronną ręką.
HDC (Hill Descent Control) – system, który jest rozwinięciem ESP i pomaga wam w zjeżdżaniu ze stromych wniesień. Można porównać go do hamowania silnikiem, jednak w tym wypadku prędkość samochodu utrzymuje się na stałym, niskim poziomie.
HUD (Head-Up Display) – dzięki HUD, kierowca może odczytywać informacje o prędkości, czy wskazówki nawigacji na przedniej szybie lub na wysuwanym w przedniej części deski rozdzielczej wyświetlaczu.
LDW (Lane Departure Warning) – system zapobiegający zjechaniu z właściwego pasa ruchu spowodowane na przykład zmęczeniem. Kiedy kamery zamontowane z przodu pojazdu dostrzegą, że ten zjeżdża z pasa, na którym się znajduje, ostrzegą kierowcę dźwiękiem lub wibracją kierownicy.
