5 systemów bezpieczeństwa w samochodach, które warto mieć

Każdy kierowca wie, do czego służą wprowadzane kolejno do aut pasy bezpieczeństwa, foteliki dziecięce i poduszki powietrzne. Większość słyszała również o systemach elektronicznych, takich jak ABS czy ASR. Warto poznać, co dokładnie kryje się pod tymi nazwami, czym systemy się od siebie różnią oraz jakie jest ich praktyczne zastosowania.

Istotna jest również świadomość, które układy mają realny wpływ na Twoje bezpieczeństwo, a które pomogą jazdę jedynie uprzyjemnić. Przedstawiamy 5 systemów bezpieczeństwa w samochodach, które warto mieć.

ABS

Anti-Lock Braking System – w wolnym tłumaczeniu oznacza system zapobiegający blokowaniu kół w trakcie hamowania. Mówiąc bardziej obrazowo, pozwala on manewrować autem podczas nagłego wciśnięcia hamulca. W samochodzie bez ABS-u w omawianej sytuacji koła zwyczajnie się zablokują i mimo poruszania kierownicą oraz prób skrętu – auto będzie jechało na wprost. Aby tego uniknąć, kierowca powinien zachować zimną krew i hamować pulsacyjnie (na zmianę wciskać i odpuszczać hamulec). W samochodzie wyposażonym w ABS czujniki potrafią wykryć, że jedno z kół obraca się wolniej od pozostałych i natychmiast zmniejszą siłę jego hamowania. Wydłuży to nieznacznie drogę, jaką pojazd pokona przed zatrzymaniem, ale możliwość manewrowania (czyli na przykład ominięcia przeszkody) jest tutaj nie do przecenienia.

Bardzo istotną kwestią jest praktyczna wiedza, jak należy zachować się w trakcie uruchomienia systemu. Szczególnie młodzi stażem kierowcy potrafią popełnić błąd i w chwili wyczucia pod pedałem charakterystycznego oporu, z reguły przestają na niego naciskać. To jednak normalne reakcje pojazdu, dlatego w podobnej sytuacji wciśnij hamulec do końca i nie odpuszczaj mimo jego pulsowania. Skup się przede wszystkim na bezpiecznym ominięciu przeszkody.

ABS jest montowany seryjnie we wszystkich nowych samochodach sprzedawanych w Polsce od 2006 roku. Jest to obowiązek ustawowy.

Warto także pamiętać, że do sprawnego działania systemu ABS wymagane jest poprawne działaniu zestawu klocków i tarcz hamulcowych. Pamiętaj o regularnej kontroli układu hamowania.

Zobacz przeglądy układu hamowania w Norauto.

AFL

Adaptive Forward Lighting, czyli system doświetlania zakrętów lub światła adaptacyjne. Jak nazwa wskazuje – ich zadaniem jest pomoc w trakcie nocnej jazdy po zakrętach, co dzieje się na dwa sposoby. Pierwszym jest tak zwane doświetlenie statyczne, czyli uruchomienie dodatkowego światła (z reguły przeciwmgielnego) podczas skrętu kierownicą.

Druga, bardziej zaawansowana opcja, to system dynamiczny, który kieruje snop światła z głównych reflektorów zgodnie z ruchem kierownicy. Systemy takie spotkasz najczęściej w pakiecie z reflektorami biksenonowymi. Są one coraz częstszą opcją wyposażenia aut, wymagają jednak sporej dopłaty (nawet kilku tysięcy złotych). Dobra widoczność warta jest jednak każdej ceny.

ASR

Acceleration Slip Regulation to system zapobiegający poślizgowi kół napędzających samochód, zwany także kontrolą trakcji. Największe zastosowanie ma podczas ruszania, przyspieszania w zakręcie lub pokonywania wzniesienia. Zasadą jego działania jest wykrycie sytuacji, w której koła tracą przyczepność i natychmiastowe zmniejszenie mocy silnika, a co za tym idzie – przekazywanego na nie momentu obrotowego. W konsekwencji umożliwia to płynną jazdę, szczególnie w trakcie zimy i na śliskiej nawierzchni, gdzie najłatwiej o uślizg kół.

Jak pokazuje powyższy przykład, ASR nie tylko powiązany jest z systemem ABS i układem hamulcowym, lecz także steruje pracą silnika.

BAS

Brake Assist System, to system wspomagania hamowania. Możemy go również określić jako pewną funkcję ABS, coraz częściej montowaną do aut jako wyposażenie standardowe. Wyczuwa on szybkość, z jaką kierowca naciska na pedał hamulca. Gdy czujnik wykryje, że może to być sytuacja awaryjna, zwiększa ciśnienie w układzie hamulcowym, wspomagając hamowanie. Powodem powstania tego systemu są ustalenia producentów aut, iż większość kierowców w sytuacji zagrożenia nie wciska pedału hamulca z odpowiednią siłą, co jest szczególnie ważne w samochodach wyposażonych w ABS. Najczęściej naciskają oni na pedał szybko, zarazem zbyt lekko, a także nie zwiększają siły nacisku w kolejnej fazie hamowania. W tym miejscu do akcji wkracza system BAS.

Dodatkową zaletą przedmiotowego układu jest połączenie jego działania z uruchomieniem świateł awaryjnych, które ostrzegą kierowców jadących z tyłu, że auto przed nimi rozpoczęło mocne hamowanie.

BLIS

Blind Spot Information System, to system ostrzegający o pojeździe w „martwym polu”. Jest to możliwe dzięki cyfrowym kamerom zamontowanym w lusterkach bocznych i wykrywającym pojazdy znajdujące się w miejscu, którego zasięgiem nie obejmują same lusterka. System działa zarówno za dnia, jak i nocą oraz rejestruje pojazdy, które poruszają się z prędkością od 20 do 70 km/h większą niż samochód, w którym jest zamontowany. O niebezpieczeństwie kierowca informowany jest poprzez świecące lampki kontrolne znajdujące się na lusterkach.

Warto też wspomnieć, że wiele koncernów zamiast zunifikowanych nazw używa własnych oznaczeń. Nie powinieneś się zatem zdziwić, gdy w katalogu jednego samochodu dostrzeżesz tradycyjną nazwę ESP, a w opisie drugiego przeczytasz, że posiada on DSC.