5 błędów popełnianych przy wymianie opon

5 błędów popełnianych przy wymianie opon

Stan ogumienia i sposób jego montażu mają kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa i komfortu jazdy. Nawet najprostsze błędy popełnione podczas wymiany i montażu opon mogą więc w znaczący sposób wpłynąć na zachowanie samochodu na drodze. Podpowiadamy, jakie pomyłki zdarzają się najczęściej przy wymianie opon i jak uniknąć ich konsekwencji.

Wymiana opon nie może ograniczać się jedynie do zdjęcia starego kompletu i zamontowania nowego. Jest to bowiem złożony proces, który powinien obejmować również takie czynności jak wyważenie kół, sprawdzenie ciśnienia czy oczyszczenie piast kół. Na naszym blogu znajdziesz m.in. artykuł o tym, jak krok po kroku powinna wyglądać wymiana opon w serwisie.

Każdy etap wymiany opon powinien przebiegać zgodnie z zaleceniami producenta oraz przy użyciu odpowiednich narzędzi, jak klucz dynamometryczny, montażownica lub wyważarka. Nawet drobne uchybienie może bowiem zagrozić bezpieczeństwu. Oto 5 najczęstszych błędów popełnianych przy wymianie opon.

1.     Brak kontroli stanu zaworków

Podczas każdej wymiany opon należy skontrolować stan zaworów i w razie konieczności wymienić je na nowe. Zawory mają bowiem bezpośredni wpływ na komfort i bezpieczeństwo jazdy – ich głównym zadaniem jest utrzymywanie w oponie prawidłowego ciśnienia. Zaniedbanie wymiany tych elementów może doprowadzić do utraty powietrza w kole..

2.     Niewłaściwe dokręcenie śrub

Śruby mocujące koła powinny być dokręcone z odpowiednim (zalecanym przez producenta) momentem obrotowym. Zazwyczaj wynosi on około 110–140 Nm. Śruby trzeba dokręcać kluczem dynamometrycznym, który pozwala precyzyjnie dobierać użytą siłę (wydaje charakterystyczne kliknięcie, sygnalizujące osiągnięcie pożądanego momentu obrotowego). Tymczasem w niektórych serwisach (zwłaszcza tych mniejszych i niewyspecjalizowanych) wciąż dokręca się śruby „na oko” przy użyciu klucza pneumatycznego. Często sprawia to, że koła nie zostają zamocowane odpowiednio.

Śruby dokręcone zbyt lekko w skrajnych przypadkach doprowadzą do odkręcenia się koła w czasie jazdy. Jest to ekstremalnie niebezpieczne i stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia użytkowników drogi.

Natomiast śruby dokręcone zbyt mocno często powodują „zapieczenie się” elementów, co sprawia, że samodzielne odkręcenie koła (np. przy konieczności zmiany koła na zapasowe) staje się niemożliwe, a niekiedy powoduje również znaczne uszkodzenie śrub, gwintów lub gniazda śrub na felgach.

3.     Brak kalibracji TPMS

Od 2014 nowe samochody sprzedawane na rynek europejski muszą być wyposażone w TPMS. System ten pozwala na bieżąco kontrolować poziom napompowania ogumienia. Prawidłowe ciśnienie w oponach ma bowiem duży wpływ na bezpieczeństwo i komfort jazdy oraz na zużycie paliwa i samych opon. Nierównomiernie napompowane ogumienie powoduje m.in. znoszenie samochodu na lewo lub prawo lub zbyt szybkie i nierówne ścieranie się bieżnika.

TPMS należy kalibrować przy każdej wymianie opon lub po innej ingerencji w ogumienie czy konstrukcję kół. Wymaga to odpowiednich kwalifikacji i narzędzi. Dlatego jeśli posiadasz samochód z czujnikiem ciśnienia, przy wymianie opon udaj się do sprawdzonego warsztatu, wyposażonego w specjalistyczny sprzęt.

4.     Niesprawdzanie głębokości bieżnika i stanu technicznego opon

Przy zmianie opon z letnich na zimowe lub z zimowych na letnie – jeśli wykorzystujemy już wcześniej używane ogumienie – należy bezwzględnie sprawdzić głębokość bieżnika. Opony trzeba bowiem wymienić, gdy głębokość ich bieżnika osiągnie 1,6 mm (w przypadku opon letnich czynność zalecana już przy 3 mm, gdyż przy mniejszej głębokości obniża się zdolność ogumienia do odprowadzana wody, a co za tym idzie – rośnie ryzyku aquaplaningu). Jazda na zużytych oponach sprawia bowiem, że zmniejsza się przyczepność, zwłaszcza do mokrej nawierzchni.

Warto pamiętać, że w czasie kontroli drogowej za tzw. „łyse opony” możesz otrzymać mandat o wysokości od 20 do 500 zł.

5.       Niewykonanie kontroli zbieżności

Aby koła samochodu pracowały w prawidłowy sposób, muszą zostać odpowiednio ustawione względem nawierzchni, zawieszenia oraz wobec siebie. Każda ingerencja w zawieszenie czy ułożenie kół (zarówno spowodowane przez wjechanie w dziurę w jezdni, jak i wymianę opon) wymaga ponownego skalibrowania ich pozycji. Nieprawidłowa zbieżność kół powoduje bowiem:

  • ściąganie samochodu na lewo lub prawo,
  • opóźnienie reakcji auta na ruchy kierownicą,
  • nierówne zużywanie się opon.

Sprawdź również artykuł na temat: Zbieżność i geometria kół – dlaczego warto je kontrolować?